نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 552
و لذا در آيه 59 سوره انعام مىخوانيم: وَ
عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلَّا هُوَ:" كليدهاى غيب تنها نزد او است و جز او كسى آن را نمىداند.
توجه به اين نام الهى سبب مىشود كه انسان او را همه جا حاضر و ناظر بداند و
تقواى الهى پيشه كند.
سپس روى رحمت عامه او كه همه خلايق را شامل مىشود (رحمن) و رحمت خاصهاش كه
ويژه مؤمنان است (رحيم) تكيه شده، تا به انسان اميد بخشد.
و او را در راه طولانى تكامل و سير الى اللَّه كه در پيش دارد يارى دهد كه قطع
اين مرحله بى همراهى لطف او نمىشود و ظلمات است و خطر گمراهى دارد.
و به اين ترتيب علاوه بر صفت توحيد، سه وصف از اوصاف عظيمش در اين آيه بيان
شده كه هر كدام به نوعى الهام بخش است.
***
در آيه بعد علاوه بر تاكيد روى مساله توحيد هشت وصف ديگر ذكر كرده،
مىفرمايد:" او خدايى است كه معبودى جز او نيست" (هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ).
" حاكم و مالك اصلى او است" (الْمَلِكُ).
" از هر عيب و نقص پاك و مبرا است" (الْقُدُّوسُ).
" هيچگونه ظلم و ستم بر كسى روا نمىدارد، و همه از ناحيه او در
سلامتند" (السَّلامُ) [1]
[1] بعضى از مفسران" سلام"
را در اينجا به معنى سلامت از هر گونه عيب و نقص و آفت معنى كردهاند ولى با توجه
به اينكه اين معنى در كلمه" قدوس" كه قبلا آمده مندرج است و
بعلاوه" سلام" در قرآن مجيد معمولا به مساله سلامت بخشيدن به ديگران
آمده و اصولا كلمه" سلام" كه به هنگام ملاقات به ديگر گفته مىشود و به
معنى اظهار دوستى و بيان روابط سالم با طرف مقابل است آنچه در بالا ذكر كرديم
مناسبتر به نظر مىرسد (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 552