نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 409
كتب تاريخ و حديث با تفاوتهايى نقل كردهاند.
تفسير:" ظهار" يك عمل زشت جاهلى
با توجه به آنچه در شان نزول گفته شد و نيز با توجه به محتواى آيات تفسير آيات
نخستين سوره روشن است، مىفرمايد:" خداوند قول زنى را كه در باره همسرش به تو
مراجعه كرده بود، و بحث و مجادله مىكرد، شنيد، و تقاضاى او را اجابت فرمود"
(قَدْ سَمِعَ اللَّهُ قَوْلَ الَّتِي
تُجادِلُكَ فِي زَوْجِها).
" تجادل" از" مجادله" از ماده" جدل" گرفته شده
كه در اصل به معنى تابيدن طناب است، و از آنجا كه به هنگام گفتگوهاى طرفينى و
اصرار آميز هر يك از دو طرف مىخواهد ديگرى را قانع كند مجادله بر آن اطلاق شده
است.
سپس مىافزايد:" آن زن علاوه بر اينكه با تو مجادله داشت به درگاه خداوند
نيز شكايت كرد، و از پيشگاهش تقاضاى حل مشكل نمود" (وَ تَشْتَكِي إِلَى اللَّهِ).
" اين در حالى بود كه خداوند گفتگوى شما و اصرار آن زن را در حل مشكلش
مىشنيد" (وَ اللَّهُ يَسْمَعُ تَحاوُرَكُما).
" تحاور" از ماده" حور" (بر وزن غور) به معنى مراجعه در
سخن يا در انديشه است و" محاوره" به گفتگوهاى طرفينى اطلاق مىشود.
" و خداوند شنوا و بيناست" (إِنَّ
اللَّهَ سَمِيعٌ بَصِيرٌ).
آرى خداوند، آگاه از همه" مسموعات" و" مبصرات" است، بى
آنكه نيازى به اعضاى بينايى و شنوايى داشته باشد، او همه جا حاضر و ناظر است و
همه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 409