نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 356
او) سازد مانند كسى است كه با مهدى آل محمد ص با سلاحش جهاد كرده باشد، سپس
فرمود: بلكه به خدا سوگند مانند كسى است كه همراه رسول اللَّه ص با سلاحش جهاد
كرده باشد، سپس براى مرتبه سوم افزود: بلكه به خدا سوگند همانند كسى است كه با
رسول اللَّه ص و در خيمه او شهيد شده باشد! سپس افزود:
در باره شما آيهاى از قرآن نازل شده است، راوى مىگويد: كدام آيه فدايت شوم؟
فرمود: اين سخن خداوند كه مىفرمايد: آنها كه ايمان به خدا و فرستادگانش آوردهاند
صديقين و شهداء نزد پروردگارشان هستند ... سپس افزود: به اين ترتيب شما به خدا
سوگند هم صديقين و هم شهداء نزد پروردگارتان هستيد" [1] اين سخن را با حديثى از امير مؤمنان على ع
پايان مىدهيم: در آن هنگام كه گروهى از يارانش براى فرا رسيدن وقت جهاد و شهادت
در راه خدا بيتابى مىكردند، اين جمله را فرمود:
و لا تستعجلوا بما لم يعجله اللَّه لكم، فانه من مات منكم على فراشه و هو على
معرفة حق ربه و حق رسوله و اهل بيته مات شهيدا!:
به آن چيزى كه خداوند در آن عجله روا نداشته تعجيل مكنيد، چرا كه هر كس از شما
در بستر بميرد ولى معرفت حق پروردگار و حق پيامبر ص و اهل بيتش را داشته باشد،
شهيد مرده است" [2]
2- زندگى دنيا مجموعهاى از اين انگيزهها است
در آيات مختلف قرآن، گاه زندگى دنيا توصيف" لعب و لهو" شده، مانند وَ مَا الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ:" زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست" (انعام-
32).