نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 354
است، و لذا به اثر ظاهر در پيشانى اسب" غرة" گفته مىشود، سپس به
حالت غفلت اطلاق شده است كه در ظاهر انسان هوشيار است، اما در حقيقت بيخبر است، و
به معنى فريب و نيرنگ نيز استعمال مىشود.
" متاع" به معنى هر گونه وسائل بهرهگيرى است، بنا بر اين
جمله" دنيا متاع غرور است" مفهومش اين است كه وسيله و ابزارى است براى
فريبكارى، فريب دادن خويشتن، و هم فريب ديگران و البته اين در مورد كسانى است كه
دنيا را هدف نهايى قرار مىدهند و به آن دل مىبندند، و بر آن تكيه مىكنند و
آخرين آرزويشان وصول به آن است، اما اگر مواهب اين جهان مادى وسيلهاى براى وصول
به ارزشهاى والاى انسانى و سعادت جاودان باشد هرگز دنيا نيست، بلكه مزرعه آخرت، و
قنطره و پلى براى رسيدن به آن هدفهاى بزرگ است.
بديهى است توجه به دنيا و مواهب آن به عنوان يك" گذرگاه" يا
يك" قرارگاه" دو جهتگيرى مختلف به انسان مىدهد كه در يكى مايه نزاع و
فساد و تجاوز و بيدادگرى و طغيان و غفلت است، و در ديگرى وسيله بيدادى است و آگاهى
و ايثار و فداكارى و برادرى و گذشت.
نكتهها:
1- مقام صديقين و شهداء
در قرآن مجيد جمعى از پيامبران بزرگ و مانند آنان به عنوان" صدق"
توصيف شدهاند از جمله إِبْراهِيمَ: إِنَّهُ
كانَ صِدِّيقاً نَبِيًّا (سوره مريم آيه 41) در
باره" ادريس" پيامبر بزرگ خدا نيز همين تعبير آمده است (مريم- 56) در
مورد" مريم" مادر حضرت مسيح نيز مىخوانيم: وَ أُمُّهُ صِدِّيقَةٌ (مائده 75).
و در بعضى از آيات قرآن" صديقين" همرديف پيامبران ذكر شدهاند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 354