نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 350
راه خدا است، يعنى افراد مؤمن اجر و پاداش شهيدان را دارند، و به منزله شهداء
محسوب مىشوند، لذا در حديثى داريم كسى خدمت امام صادق ع آمد و عرض كرد:" ادع
اللَّه ان يرزقنى الشهادة"" از خدا بخواه كه شهادت را به من روزى
كند"! امام ع فرمود ان المؤمن شهيد، و قرا هذه الاية" مؤمن شهيد است،
سپس همين آيه (و الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ ...) را قرائت فرمود" [1] البته جمع ميان هر دو معنى نيز ممكن است، به
خصوص اينكه در قرآن مجيد واژه شهيد و شهداء غالبا به گواهان بر اعمال و مانند آن
اطلاق شده است.
به هر حال خداوند مؤمنان راستين را در اينجا به دو وصف توصيف مىكند:
نخست وصف" صديق" و ديگرى" شهيد"، و اين نشان مىدهد كه
منظور از مؤمنان در آيه مورد بحث مقام بالايى از ايمان است، و الا يك مؤمن عادى
چگونه مىتواند اين دو وصف را به خود اختصاص دهد؟ [2] سپس مىافزايد:" براى آنهاست پاداش
اعمالشان و نور ايمانشان" (لَهُمْ
أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ).
اين تعبير سربسته اشاره به پاداش عظيم و نور فوق العاده آنهاست.
[1]" تفسير عياشى" طبق
نقل" نور الثقلين" جلد 5 صفحه 244.
[2] مطابق تفسير فوق جمله" أُولئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ
رَبِّهِمْ" هيچ تقديرى ندارد، و اين گروه از
مؤمنان را مصداق" صديقين و شهدا" شمرده، ولى بعضى از مفسران معتقدند كه
اينها به منزله صديقين و شهدا هستند نه خود آنها، يعنى اجر و پاداش آنها را دارند
نه تمام افتخارات آنها را، و مىگويند آيه در تقدير چنين است:" اولئك لهم مثل
اجر الصديقين و الشهداء" (تفسير روح المعانى، و الميزان ذيل آيات مورد بحث) و
طبعا مرجع ضميرهاى" لهم" و" اجرهم" نيز متفاوت خواهد بود ولى
اين تفسير با ظاهر آيه سازگار نيست (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 350