نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 334
جدا كردند.
" فتنتم" از ماده" فتنه" به معانى مختلفى آمده است آزمايش
و امتحان، فريب دادن، بلا و عذاب، ضلالت و گمراهى و شرك و بتپرستى و در اينجا
بيشتر دو معنى آخر يعنى گمراهى و شرك مناسب است.
" تربصتم" از ماده" تربص" در اصل به معنى انتظار كشيدن
است، خواه انتظار بلا و مصيبت باشد، يا فراوانى و نعمت، و در اينجا بيشتر مناسب
انتظار مرگ پيامبر ص و برچيده شدن اسلام، يا انتظار كشيدن به معنى تعلل ورزيدن در
توبه از گناه و انجام هر گونه كار خير است.
" و ارتبتم" از ماده" ريب" به هر گونه شك و ترديد كه بعدا
پرده از روى آن برداشته مىشود اطلاق مىگردد، و در اينجا بيشتر مناسب با شك در
قيامت و يا حقانيت قرآن است.
گرچه مفهوم الفاظى كه در آيه به كار رفته گسترده است ولى ممكن است به ترتيب
بيانگر مساله" شرك"، و انتظار" پايان عمر اسلام و پيامبر" ص و
سپس شك در" معاد" و بعد از آن آلودگيهاى عملى از طريق فريب أمانى و
شيطان باشد، بنا بر اين جملههاى سهگانه نخست ناظر به اصول سهگانه دين است و دو
جمله اخير ناظر به فروع دين.
سرانجام مؤمنان در يك نتيجهگيرى منافقان را مخاطب ساخته، مىگويند:
" امروز از شما غرامتى پذيرفته نمىشود كه در برابر آن از عذاب الهى
رهايى يابيد" (فَالْيَوْمَ لا يُؤْخَذُ
مِنْكُمْ فِدْيَةٌ).
" و نه از كافران" (وَ لا مِنَ
الَّذِينَ كَفَرُوا).
و به اين ترتيب كافران نيز سرنوشتى همچون منافقان دارند، و همگى در گرو گناهان
و زشتيهاى اعمال خويشند، و راه خلاصى ندارند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 334