نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 331
اما چيزى جز جواب منفى نمىشنوند، چنان كه در آيه بعد مىگويد:" روزى كه
مردان و زنان منافق به مؤمنان مىگويند: نظرى بر ما بيفكنيد تا از نور شما شعلهاى
برگيريم" (يَوْمَ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الْمُنافِقاتُ
لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ" [1] اقتباس
در اصل از ماده" قبس" به معنى گرفتن شعلهاى از آتش است سپس به
نمونهگيريهاى ديگر نيز اطلاق شده.
منظور از جمله" انظرونا" اين است كه به ما نگاه كنيد تا از نور صورت
شما بهره گيريم، و راه خود را پيدا كنيم، يا اينكه نظر لطف و محبتى به ما بيفكنيد
و سهمى از نور خود به ما دهيد، اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور از"
انظرونا" انتظار كشيدن باشد، يعنى كمى مهلت دهيد تا ما هم به شما برسيم و در
پرتو نورتان راه را پيدا كنيم.
اما به هر حال" پاسخى كه به آنها گفته مىشود اين است كه به پشت سر خود
برگرديد و كسب نور كنيد"! (قِيلَ
ارْجِعُوا وَراءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُوراً).
اينجا جاى تحصيل نور نيست، مىبايست آن را از دنيايى كه پشت سر گذاشتيد، از
طريق ايمان و عمل صالح، به دست مىآورديد، اما ديگر گذشته و دير شده است!" در
اين هنگام ناگهان ديوارى در ميان اين دو گروه زده مىشود كه درى دارد" (فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بابٌ).
[1]" انظرونا" از
ماده" نظر" در اصل به معنى انديشه يا نگاه كردن، براى مشاهده يا درك
چيزى است، و گاه به معنى تامل و جستجو نيز مىآيد، هر گاه با" الى"
متعدى شود به معنى افكندن چشم به سوى چيزى است، و هر گاه با" فى" متعدى
گردد به معنى تامل و تدبر است و هنگامى كه بدون حرف جر متعدى شود و بگوئيم:"
نظرته و انظرته و انتظرته" به معنى تاخير انداختن و يا انتظار كشيدن است.
(اقتباس از مفردات راغب).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 331