نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 320
گرفت.
اين احتمال نيز وجود دارد كه مراد از" الفتح" در اين آيه جنس فتح و
هر گونه پيروزى مسلمين در جنگهاى اسلامى باشد، يعنى: آنها كه در مواقع بحرانى از
بذل مال و جان ابا داشتند از آنها كه بعد از فرونشستن طوفانها به يارى اسلام
شتافتند برترند.
لذا براى تاكيد بيشتر مىافزايد:" اين گروه مقامشان برتر و بالاتر از
كسانى است كه بعد از فتح انفاق كردند و جهاد نمودند" (أُولئِكَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِنَ الَّذِينَ أَنْفَقُوا مِنْ
بَعْدُ وَ قاتَلُوا).
عجب اينكه جمعى از مفسران كه آيه را ناظر به فتح مكه يا حديبيه مىدانند مصداق
انفاق كننده را در اين آيه ابو بكر دانستهاند، در حالى كه بدون شك از زمان هجرت
تا آن زمان كه 6 تا 8 سال طول كشيد و غزوات زيادى رخ داد هزاران نفر در راه اسلام
انفاق كردند و پيكار نمودند، چرا كه در فتح مكه طبق تواريخ ده هزار نفر شركت كردند
و مسلما از اين گروه عده زيادى به برنامههاى جنگى كمك مالى نمودند و انفاق فى
سبيل اللَّه كردند، و مسلم است كه تعبير به" قبل" به معنى انفاق در
آستانه اين فتح است نه در آغاز اسلام و بيست و يك سال قبل! اين نكته نيز لازم به
يادآورى است كه بعضى از مفسران اصرار دارند كه انفاق برتر از جهاد است تا با
پيشداوريهاى آنها هماهنگ شود و شايد ذكر انفاق را در آيه فوق قبل از جهاد گواه بر
اين مطلب بدانند، در حالى كه روشن است مقدم داشتن انفاق مالى به خاطر اين است كه
وسائل و مقدمات و ابزار جنگ به وسيله آن فراهم مىگردد، و گرنه بدون شك بذل جان و
آمادگى براى شهادت از انفاق مالى برتر و بالاتر است.
به هر حال از آنجا كه هر دو گروه با تفاوت درجه مشمول عنايات حقند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 23 صفحه : 320