نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 502
روحانى" و چيزى شبيه حالت خواب تفسير كردهاند! در حالى كه اين پرواز
جسمانى پيامبر ص نه اشكال عقلى دارد، و نه اشكالى از ناحيه علوم روز، كه شرح آن را
در تفسير سوره اسراء بطور مبسوط بيان كردهايم [1] بنا بر اين دليلى ندارد كه ما ظاهر آيات و
صريح روايات را به خاطر استبعادات رها سازيم.
از اين گذشته تعبيرات آيات فوق نشان مىدهد كه گروهى در اين مساله به مجادله
برخاسته بودند، تاريخ نيز مىگويد: مساله معراج جنجالى در ميان مخالفان برانگيخت.
اگر پيامبر ص مدعى معراج روحانى و چيزى شبيه خواب بود، اين جنجال استبعادى
نداشت.
2- هدف معراج
- رسيدن پيامبر ص به شهود باطنى از يك سو، و ديدن عظمت خداوند در پهنه آسمانها
با همين چشم ظاهر از سوى ديگر بوده است، كه هم در آخرين آيه مورد بحث در اينجا (لَقَدْ رَأى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى) و هم در آيه 1 سوره اسراء (لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا) به آن اشاره شده است و نيز به مسائل زياد و مهمى از فرشتگان و بهشتيان و
دوزخيان و ارواح انبيا آگاهى يافت كه در طول عمر مباركش الهام بخش او در تعليم و
تربيت خلق خدا بود.
3- معراج و بهشت
از آيات مورد بحث استفاده مىشود كه پيامبر ص در شب معراج از كنار