نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 466
گفتيم- در غزوه بدر كشته شدند، ولى گروه عظيمى نيز توبه كردند و ايمان آوردند
و در صف مسلمانان راستين قرار گرفتند، و خداوند آنان را مشمول عفو خود قرار داد [1] جمله" وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ" (ولى بيشتر آنها نمىدانند) اشاره به اين است كه آنها
غالبا از عذابهايى كه در دنيا و آخرت در انتظارشان است بيخبرند و مفهومش اين است
كه اقليتى از آنها از اين معنى آگاهند، و در عين حال بر اثر لجاجت و عناد در
مخالفت خود اصرار مىورزند.
***
در آيه بعد پيامبر را در مقابل اينهمه كارشكنيها و تهمتها و ناسزاها دعوت
به صبر و استقامت مىكند، مىفرمايد:" در طريق ابلاغ حكم پروردگارت صبر و
شكيبايى و استقامت كن" (وَ اصْبِرْ
لِحُكْمِ رَبِّكَ) [2] اگر تو را كاهن و مجنون و شاعر مىخوانند صبر كن، و اگر
آيات قرآن را افتراهايى مىپندارند كه به خدا بسته شده است شكيبايى نما، و اگر در
برابر اينهمه براهين منطقى باز به لجاج و عناد ادامه مىدهند استقامت به خرج ده،
[1] آنها كه جمله" فِيهِ يُصْعَقُونَ"
را اشاره به روز قيامت و آغاز رستاخيز مىدانند عذاب را در آيه مورد بحث به معنى
عذاب قبر و مجازات برزخى گرفتهاند، ولى چون آن تفسير ضعيف است اين احتمال نيز
ضعيف است.
[2] منظور از" حكم ربك"
ممكن است همان تبليغ احكام الهى باشد كه پيامبر (ص) مامور است در راه آن صبر و
شكيبايى كند، و يا عذاب خداوند است كه به دشمنان وعده داده شده، يعنى در انتظار
باش تا عذاب الهى دامانشان را بگيرد، و يا به معنى اوامر و فرمان خدا است، يعنى
چون خداوند دستور داده است صبر و استقامت كن گرچه جمع هر سه تفسير نيز ممكن است،
ولى تفسير اول مناسبتر به نظر مىرسد مخصوصا با توجه به جمله" انك
باعيننا".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 466