نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 465
هيچوجه قابل قبول نيست.
***
سپس به معرفى اين روز پرداخته، مىگويد:" همان روزى كه چاره- جويى و
نقشههاى آنها سودى به حالشان ندارد، و تمام راههاى فرار به روى آنها بسته مىشود،
و از هيچ سو يارى نمىشوند" (يَوْمَ لا
يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ).
آرى هر كس مىميرد قيامت صغراى او بر پا مىشود (من مات قامت قيامته) و
سرآغازى است براى پاداش و كيفرها كه بخشى جنبه برزخى دارد و بخش ديگرى در قيامت
كبرى يعنى قيامت عمومى انسانها دامانشان را مىگيرد، و در هيچيك از اين دو مرحله
نه چارهجوييها مؤثر است، و نه در برابر اراده الهى يار و ياورى وجود دارد.
***
بعد مىافزايد:" آنها تصور نكنند كه فقط عذاب برزخ و قيامت در كار
است، بلكه براى كسانى كه ظلم و ستم كردهاند و كفر و شرك ورزيدهاند مجازاتى نيز
قبل از آن در همين دنيا وجود دارد، هر چند اكثر آنها نمىدانند" (وَ إِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا عَذاباً دُونَ ذلِكَ وَ
لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لا يَعْلَمُونَ).
آرى آنها در همين دنيا بايد در انتظار عذابهايى همچون عذابهاى اقوام پيشين
باشند، مانند صاعقهها، زلزلهها، سنگهاى آسمانى و خشكسالى و قحطى و يا كشته شدن
به دست تواناى رزمندگان سپاه توحيد، همانگونه كه در جنگ بدر نسبت به گروهى از سران
شرك اتفاق افتاد، مگر اينكه بيدار شوند و توبه كنند و به سوى خدا باز آيند.
البته گروهى از آنها گرفتار قحطى و خشكسالى گشتند، و گروهى- چنان كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 465