نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 422
(اصْلَوْها فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا سَواءٌ عَلَيْكُمْ).
چرا كه جزاى شما فقط اعمال خودتان است" (إِنَّما تُجْزَوْنَ ما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
آرى اين اعمال خودتان است كه به سوى شما بازگشته، و پاپيچ شما شده است، بنا بر
اين جزع و فزع و آه و ناله و بيتابى تاثيرى ندارد.
اين آيه تاكيد مجددى است بر مساله" تجسم اعمال" و بازگشت آن به سوى
انسان و نيز تاكيد مجددى است بر مساله عدالت پروردگار، چرا كه آتش جهنم هر قدر
سوزان باشد و مجازات آن دردناك چيزى جز نتيجه اعمال خود انسانها و اشكال تبدل
يافته آن نيست.
نكتهها:
1- مجرمان را چگونه به دوزخ مىبرند؟
بدون شك بردن آنها به سوى آتش دوزخ، توأم با تحقير و ذلت و زجر و عذاب است،
ولى در آيات مختلف قرآن، تعبيرات گوناگونى در اين باره ديده مىشود:
در سوره" حاقه" آيه 30 و 31 مىخوانيم: خُذُوهُ فَغُلُّوهُ ثُمَّ الْجَحِيمَ صَلُّوهُ:" او را بگيريد و در غل و زنجير كنيد، سپس در آتش
دوزخ وارد سازيد".
و در سوره دخان آيه 47 چنين آمده: خُذُوهُ
فَاعْتِلُوهُ إِلى سَواءِ الْجَحِيمِ:
" او را بگيريد و با شدت به ميان جهنم برانيد"! و در آيات متعددى
تعبير به" سوق" و راندن شده است، مانند: آيه 86
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 422