نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 395
خداوند براى خلق وسيله تكامل آنها است، يعنى من دوست داشتم كه فيض رحمتم همه
جا را بگيرد، به همين جهت خلائق را آفريدم، و براى سير كمالى آنها، راه و رسم
معرفتم را به آنان آموختم، چرا كه معرفت و شناخت من رمز تكامل آنها است.
آرى بندگان بايد ذات خداوند را كه منبع همه كمالات است بشناسند، خود را با
كمالات او تطبيق دهند، و پرتوى از آن را در وجود خويش فراهم سازند، تا جرقهاى از
آن صفات كمال و جلال در وجودشان بدرخشد كه تكامل و قرب به خدا جز از طريق تخلق به
اخلاق او ممكن نيست، و اين تخلق فرع بر شناخت است (دقت كنيد).
5- با توجه به آنچه در فرازهاى بالا گفتيم به نتيجهگيرى نهايى نزديك مىشويم
و مىگوئيم عبادت و عبوديت خدا يعنى در مسير خواست او گام برداشتن، و روح و جان را
به او سپردن، عشق او را در دل جاى دادن، و خود را به اخلاق او آراستن.
و اگر در آيات فوق" عبادت" به عنوان هدف نهايى آفرينش معرفى شده
مفهومش همين است كه به تعبير ديگر به عنوان" تكامل انسانى" از آن ياد
مىشود.
آرى انسان كامل همان بنده راستين خدا است!
5- نظرى به روايات اسلامى پيرامون فلسفه آفرينش انسان
در بالا از دو طريق مساله هدف خلقت انسان را تعقيب كرديم يكى از طريق تفسير
آيات قرآن، و ديگرى از طريق فلسفى، و هر دو ما را به يك نقطه رساند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 395