نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 370
خاطر اين است كه عذاب آنها نيز همانند قوم فرعون بوسيله" آب" بوده و
نياز به تكرار در اينجا نداشته است.
2- بادهاى" زاينده" و" نازا"
در آيات فوق خوانديم كه خداوند قوم عاد را با تندبادى عقيم و نازا مجازات كرد،
و در آيه 22 سوره" حجر" مىخوانيم: وَ أَرْسَلْنَا الرِّياحَ لَواقِحَ فَأَنْزَلْنا مِنَ
السَّماءِ ماءً:" ما بادها را براى تلقيح و بارور ساختن
فرستاديم و از آسمان آبى نازل كرديم".
گرچه اين آيه بيشتر ناظر به تلقيح ابرها، و به هم پيوستن آنها براى نزول باران
است.
ولى به طور كلى نقش بادها را در زندگى انسانها روشن مىسازد، آرى كار آنها
بارور ساختن است، بارور ساختن ابرها، گياهان و حتى احيانا در آماده ساختن انواع
مختلف حيوانات براى" بارورى" نيز مؤثر است.
ولى همين باد هنگامى كه حامل فرمان عذاب باشد بجاى اينكه حيات و زندگى
بيافريند عامل مرگ و نابودى مىشود، و به گفته قرآن در آيه 20 سوره"
قمر" كه آنهم از قوم عاد سخن مىگويد:
تَنْزِعُ النَّاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍ:" آنها را (كه قامتهايى رشيد و هيكلهايى درشت داشتند) از زمين بر مىكند
و با سر به زمين مىكوبيد به گونهاى كه سرهاى آنها از تن جدا مىشد، همچون درخت
نخلى كه ريشهكن شده باشد".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 370