نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 36
و حكمت"
كه مناسب مقام عذاب است.
منظور
از" جنود آسمان و زمين" چيست؟.
اين واژه
معنى وسيعى دارد كه هم لشكريان فرشتگان الهى را شامل مىشود و هم لشكريانى همچون
صاعقه، زلزلهها، طوفانها، سيلابها و امواج و نيروهاى نامرئى ديگرى كه ما از آن
آگاهى نداريم، چرا كه همه جنود الهى هستند و سر بر فرمان او دارند.
نكته: چه
كسانى به خدا سوء ظن دارند؟
" سوء
ظن" گاهى نسبت به خويشتن است، گاهى نسبت به ديگران، و گاه نسبت به خدا،
همانطور كه" حسن ظن" نيز تقسيم سهگانهاى دارد.
اما سوء ظن
نسبت به خويشتن در صورتى كه به حد افراط نرسد نردبان تكامل است، و سبب مىشود كه
انسان نسبت به اعمال خود سختگير و مو شكاف باشد، و جلوى عجب و غرور ناشى از اعمال
نيك را مىگيرد.
به همين دليل
على ع در خطبه معروف" همام" در توصيف پرهيزكاران مىفرمايد:
فهم
لانفسهم متهمون، و من اعمالهم مشفقون، اذا زكى احد منهم خاف مما يقال له، فيقول:
انا اعلم بنفسى من غيرى، و ربى اعلم بى منى بنفسى، اللهم لا تؤاخذنى بما يقولون، و
اجعلنى افضل مما يظنون، و اغفر لى ما لا يعلمون:
" آنها
خويشتن را متهم مىكنند، و از اعمال خود بيمناكند، هر گاه يكى از آنها ستوده شود
از آنچه در باره او گفته شده ترسان مىگردد، و مىگويد: من از ديگران نسبت به
خويشتن آگاهترم، و پروردگارم نسبت به اعمالم از من آگاهتر است! خداوندا! به آنچه
آنها مىگويند مرا مؤاخذه مكن، و مرا از آنچه آنها
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 36