نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 334
و ساختمان روح و عقل انسان است كه عقول همه انسانها از درك آن عاجز است، و
اينجا است كه انسان بى اختيار لب به تسبيح و حمد و ثناى خدا مىگشايد و در پيشگاه
عظمتش سر تعظيم فرود مىآورد، و به اين اشعار مترنم مىشود:
فيك يا اعجوبة الكون غدا الفكر كليلا
انت حيرت ذوى اللب و بلبلت العقولا
كلما قدم فكرى فيك شبرا فر ميلا
ناكصا يخبط فى عمياء لا يهدى سبيلا
" در تو اى اعجوبه عالم هستى (اى خداى بزرگ) فكر خسته و وامانده
شد"!" تو صاحبان انديشه و مغز را حيران ساختهاى، و عقول را بهم ريختهاى"!"
هر زمان فكر من يك وجب به تو نزديك مىشود يك ميل فرار مىكند" (و از عظمت
ذاتت در وحشتى بزرگ فرو مىرود).
" آرى به عقب برمىگردد و در تاريكيها غرق مىشود، و راهى به جلو پيدا
نمىكند"! در حديث آمده است كه پيغمبر گرامى اسلام ص فرمود:
من عرف نفسه فقد عرف ربه:
" كسى كه خويش را بشناسد خداى خويش را شناخته است" [1] آرى"
خودشناسى" در تمام مراحل راه" خداشناسى" است.
تعبير به" أَ فَلا تُبْصِرُونَ" (آيا نمىبينيد) تعبير لطيفى است، يعنى اين آيات
الهى در گرداگرد شما در درون جان شما، در سراسر پيكر شما، گسترده است، اگر اندكى
چشم باز كنيد مىبينيد، و روح شما از درك عظمتش سيراب مىگردد.