نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 259
و نيز گفته شده" سائق" فرشته است، و" شهيد" اعضاى تن
انسان، و يا نامه اعمال او كه به گردنش آويخته مىشود.
اين احتمال نيز داده شده كه" سائق" و" شهيد" يك فرشته بيش
نيست، و عطف اين دو بر يكديگر به خاطر مغايرت اين دو وصف است، يعنى فرشتهاى همراه
او است كه هم او را به دادگاه الهى سوق مىدهد، و هم گواه بر اعمال او است.
ولى غالب اين تفسيرها خلاف ظاهر آيه است و ظاهر آيه چنان كه غالب مفسران نيز
فهميدهاند اين است كه دو فرشته با هر انسانى مىآيد يكى او را سوق مىدهد و ديگرى
گواه اعمال او است.
ناگفته پيداست كه گواهى بعضى از فرشتگان منافاتى با وجود گواهان ديگر در صحنه
قيامت ندارد، گواهانى همچون انبياء، اعضاى بدن، نامه اعمال و زمان و مكانى كه گناه
در آنجا انجام گرفته است.
به هر حال، فرشته اول در حقيقت مانع از" فرار" است، و فرشته دوم
مانع از" انكار" و به اين ترتيب هر انسانى در آن روز گرفتار اعمال خويش
است و راه گريزى از جزاء و كيفر آنها وجود ندارد.
***
در اينجا به مجرمان، يا به همه انسانها، خطاب مىشود كه" تو از اين
دادگاه بزرگ غافل بودى، و ما پرده را از چشم تو كنار زديم، و امروز چشمت كاملا تيز
بين است"! (لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا
فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ).
آرى پردههاى جهان ماده: آمال و آرزوها، عشق و علاقه به دنيا، زن و فرزند و
مال و مقام، هوسهاى سركش و حسادتها، تعصب و جهل و لجاجت به تو
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 259