responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 259

و نيز گفته شده" سائق" فرشته است، و" شهيد" اعضاى تن انسان، و يا نامه اعمال او كه به گردنش آويخته مى‌شود.

اين احتمال نيز داده شده كه" سائق" و" شهيد" يك فرشته بيش نيست، و عطف اين دو بر يكديگر به خاطر مغايرت اين دو وصف است، يعنى فرشته‌اى همراه او است كه هم او را به دادگاه الهى سوق مى‌دهد، و هم گواه بر اعمال او است.

ولى غالب اين تفسيرها خلاف ظاهر آيه است و ظاهر آيه چنان كه غالب مفسران نيز فهميده‌اند اين است كه دو فرشته با هر انسانى مى‌آيد يكى او را سوق مى‌دهد و ديگرى گواه اعمال او است.

ناگفته پيداست كه گواهى بعضى از فرشتگان منافاتى با وجود گواهان ديگر در صحنه قيامت ندارد، گواهانى همچون انبياء، اعضاى بدن، نامه اعمال و زمان و مكانى كه گناه در آنجا انجام گرفته است.

به هر حال، فرشته اول در حقيقت مانع از" فرار" است، و فرشته دوم مانع از" انكار" و به اين ترتيب هر انسانى در آن روز گرفتار اعمال خويش است و راه گريزى از جزاء و كيفر آنها وجود ندارد.

***
در اينجا به مجرمان، يا به همه انسانها، خطاب مى‌شود كه" تو از اين دادگاه بزرگ غافل بودى، و ما پرده را از چشم تو كنار زديم، و امروز چشمت كاملا تيز بين است"! (لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَكَشَفْنا عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ).

آرى پرده‌هاى جهان ماده: آمال و آرزوها، عشق و علاقه به دنيا، زن و فرزند و مال و مقام، هوسهاى سركش و حسادتها، تعصب و جهل و لجاجت به تو

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 259
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست