نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 229
و نگويند اگر او هم از جنس ما بود، هرگز پاك و پاكيزه نمىماند چرا كه:
قاضى ار با ما نشيند برفشاند دست را
محتسب گر مى خورد معذور دارد مست
را!
بنا بر اين برنامههايش تنها به درد خودش مىخورد نه به درد بشر!.
***
بعد از اين ايراد به رسالت پيامبر ص و اينكه چگونه از جنس بشر است؟ ايراد
ديگرى به محتواى دعوت او داشتند و انگشت روى مسالهاى مىگذارند كه براى آنها از
هر نظر عجيب و غريب بود، آنها مىگفتند:" آيا هنگامى كه ما مرديم و خاك شديم
دو باره به زندگى باز مىگرديم، آن چنان كه او مىگويد؟ اين بازگشتى است
بعيد"! (أَ إِذا مِتْنا وَ كُنَّا تُراباً ذلِكَ
رَجْعٌ بَعِيدٌ) [1] به هر حال آنها بازگشت مجدد به زندگى را مسالهاى دور از
عقل مىپنداشتند، بلكه گاه آن را محال دانسته، و ادعاى آن را دليل بر جنون
گويندهاش مىگرفتند! چنان كه در آيه 7 و 8 سبا مىخوانيم: قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا هَلْ نَدُلُّكُمْ عَلى رَجُلٍ
يُنَبِّئُكُمْ إِذا مُزِّقْتُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ إِنَّكُمْ لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ
أَفْتَرى عَلَى اللَّهِ كَذِباً أَمْ بِهِ جِنَّةٌ:" كافران گفتند: آيا مردى را به شما نشان دهيم كه خبر مىدهد هنگامى كه
كاملا از هم متلاشى شديد بار ديگر به خلقت تازهاى بر مىگرديد، آيا افترا بر خدا
بسته؟ يا جنون دارد"؟!
***
تنها در اينجا نيست كه اين ايراد را به پيامبر
اسلام ص كردند، بارها
[1] جواب" اذا" محذوف است،
و از جمله بعد فهميده مىشود، و در تقدير چنين است: ا إذا متنا و كنا ترابا نرجع و
نرد حيا ذلك رجع بعيد".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 229