نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 202
بر آنان وارد شده گويى نمىخواهند بيدار شوند، و به حكم اسلام باز گردند!.
خداوند همه را از شر تعصبهاى جاهليت حفظ كند.
اسلام با" عصبيت جاهليت" در هر شكل و صورت مبارزه كرده است، تا
مسلمانان جهان را از هر نژاد و قوم و قبيله زير پرچم واحدى جمعآورى كند، نه پرچم
قوميت و نژاد، و نه پرچم غير آن، چرا كه اسلام هرگز اين ديدگاههاى تنگ و محدود را
نمىپذيرد، و همه را موهوم و بى اساس مىشمرد حتى در حديثى آمده كه پيامبر ص در
مورد عصبيت جاهليت فرمود:
دعوها فانها منتنه!:
" آن را رها كنيد كه چيز متعفنى است"! [1] اما چرا اين تفكر متعفن هنوز مورد علاقه گروه
زيادى است كه خود را ظاهرا مسلمان مىشمرند و دم از قرآن و اخوت اسلامى مىزنند؟
معلوم نيست! چه زيبا است جامعهاى كه بر اساس معيار ارزشى اسلام" إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ" بنا شود، و ارزشهاى كاذب نژاد و مال و ثروت و مناطق
جغرافيايى و طبقه از آن بر چيده شود، آرى تقواى الهى و احساس مسئوليت درونى و
ايستادگى در برابر شهوات، و پايبند بودن به راستى و درستى و پاكى و حق و عدالت اين
تنها معيار ارزش انسان است و نه غير آن. هر چند در آشفته بازار جوامع كنونى اين
ارزش اصيل به دست فراموشى سپرده شده، و ارزشهاى دروغين جاى آن را گرفته است.
در نظام ارزشى جاهلى كه بر محور" تفاخر به آباء و اموال و اولاد"
دور مىزد يك مشت دزد و غارتگر پرورش مىيافت، اما با دگرگون شدن اين نظام و احياى
اصل والاى إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ
أَتْقاكُمْ محصول آن انسانهايى همچون سلمان و ابو ذر و
عمار ياسر و مقداد بود.