نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 198
و از آنجا كه تقوا يك صفت روحانى و باطنى است كه قبل از هر چيز بايد در قلب و
جان انسان مستقر شود، و ممكن است مدعيان بسيار داشته باشد و متصفان كم، در آخر آيه
مىافزايد:" خداوند دانا و آگاه است" (إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ).
پرهيزگاران را به خوبى مىشناسد، و از درجه تقوا و خلوص نيت و پاكى و صفاى
آنها آگاه است، آنها را بر طبق علم خود گرامى مىدارد و پاداش مىدهد مدعيان
دروغين را نيز مىشناسد و كيفر مىدهد.
نكته:
1- ارزشهاى راستين و ارزشهاى كاذب
بدون شك هر انسانى فطرتا خواهان اين است كه موجود با ارزش و پر افتخارى باشد،
و به همين دليل با تمام وجودش براى كسب ارزشها تلاش مىكند.
ولى شناخت معيار ارزش با تفاوت فرهنگها كاملا متفاوت است، و گاه ارزشهاى كاذب
جاى ارزشهاى راستين را مىگيرد.
گروهى ارزش واقعى خويش را در انتساب به" قبيله معروف و معتبرى"
مىدانند، و لذا براى تجليل مقام قبيله و طائفه خود دائما دست و پا مىكنند، تا از
طريق بزرگ كردن آن خود را به وسيله انتساب به آن بزرگ كنند.
مخصوصا در ميان اقوام جاهلى افتخار به انساب و قبائل رايجترين افتخار موهوم
بود، تا آنجا كه هر قبيلهاى خود را" قبيله برتر" و هر نژادى خود
را" نژاد والاتر" مىشمرد، كه متاسفانه هنوز رسوبات و بقاياى آن در
اعماق روح بسيارى از افراد و اقوام وجود دارد.
گروه ديگرى مساله مال و ثروت و داشتن كاخ و قصر و خدم و حشم و امثال اين امور
را نشانه ارزش مىدانند، و دائما براى آن تلاش مىكنند، در حالى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 198