نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 190
اين مقايسه به خاطر آن است كه" زنا" هر اندازه قبيح و زشت است
جنبه" حق اللَّه" دارد، ولى رباخوارى، و از آن بدتر ريختن آبروى مردم از
طريق غيبت، يا غير آن، جنبه" حق الناس" دارد.
در حديث ديگرى آمده است: روزى پيامبر ص با صداى بلند خطبه خواند و فرياد زد:
يا معشر من آمن بلسانه و لم يؤمن بقلبه! لا تغتابوا المسلمين، و لا تتبعوا
عوراتهم، فانه من تتبع عورة اخيه تتبع اللَّه عورته، و من تتبع اللَّه عورته يفضحه
فى جوف بيته!؟
" اى گروهى كه به زبان ايمان آوردهايد و نه با قلب! غيبت مسلمانان
نكنيد، و از عيوب پنهانى آنها جستجو ننمائيد، زيرا كسى كه در امور پنهانى برادر
دينى خود جستجو كند خداوند اسرار او را فاش مىسازد، و در دل خانهاش رسوايش
مىكند"! [1] و در
حديث ديگرى آمده است كه خداوند به موسى وحى فرستاد:
من مات تائبا من الغيبة فهو آخر من يدخل الجنة، و من مات مصرا عليها فهو اول
من يدخل النار!:
" كسى كه بميرد در حالى كه از غيبت توبه كرده باشد آخرين كسى است كه وارد
بهشت مىشود و كسى كه بميرد در حالى كه اصرار بر آن داشته باشد اولين كسى است كه
وارد دوزخ مىگردد"! [2] و نيز در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام ص مىخوانيم:
الغيبة اسرع فى دين الرجل المسلم من الأكلة فى جوفه!:
" تاثير غيبت در دين مسلمان از خوره در جسم او سريعتر است"! [3] اين تشبيه نشان
مىدهد كه غيبت همانند خوره كه گوشت تن را مىخورد