نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 178
و نيز گفتهاند جمله" وَ لا
يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً" در باره
دو نفر از اصحاب رسول اللَّه ص است كه رفيقشان" سلمان" را غيبت كردند،
زيرا او را خدمت پيامبر ص فرستاده بودند تا غذايى براى آنها بياورد، پيامبر ص
سلمان را سراغ" اسامة بن زيد" كه مسئول" بيت المال" بود
فرستاد،" اسامه" گفت:
الان چيزى ندارم، آن دو نفر از" اسامه" غيبت كردند و گفتند: او بخل
ورزيده و در باره" سلمان" گفتند: اگر او را به سراغ چاه سميحه (چاه پر
آبى بود) بفرستيم آب آن فروكش خواهد كرد! سپس خودشان به راه افتادند تا نزد"
اسامه" بيايند، و در باره موضوع كار خود تجسس كنند، پيامبر ص فرمود من آثار
خوردن گوشت در دهان شما مىبينم، عرض كردند: اى رسول خدا ما امروز مطلقا گوشت
نخوردهايم! فرمود: آرى گوشت" سلمان" و" اسامه" را مىخورديد،
آيه نازل شد و مسلمانان را از غيبت نهى كرد [1]
استهزاء، بد گمانى، غيبت، تجسس، و القاب زشت ممنوع!
از آنجا كه قرآن مجيد در اين سوره به ساختن جامعه اسلامى بر اساس معيارهاى
اخلاقى پرداخته، پس از بحث در باره وظائف مسلمانان در مورد نزاع و مخاصمه گروههاى
مختلف اسلامى در آيات مورد بحث به شرح قسمتى از ريشههاى اين اختلافات پرداخته تا
با قطع آنها اختلافات نيز بر چيده شود، و درگيرى و نزاع پايان گيرد.
در هر يك از دو آيه فوق به سه قسمت از امورى كه مىتواند جرقهاى براى روشن
كردن آتش جنگ و اختلاف باشد با تعبيراتى صريح و گويا پرداخته.
[1]" تفسير مجمع البيان"
جلد 9 صفحه 135-" قرطبى" نيز در تفسير خود اين شان نزول را با تفاوتى
نقل كرده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 178