نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 140
و گرفتن ناخالصى آن است، و گاه به معنى" گستردن چرم" نيز آمده، ولى
بعدا در معنى آزمايش به كار رفته است، مانند آيه مورد بحث، آزمايشى كه نتيجه آن
خلوص قلب و گستردگى آن براى پذيرش تقوى است.
قابل توجه اينكه: در آيه قبل تعبير به" نبى" شده، و در اينجا تعبير
به" رسول اللَّه"، و هر دو گويا اشاره به اين نكته است كه پيامبر ص از
خود چيزى ندارد، او فرستاده خدا و پيامآور او است، اسائه ادب در برابر او اسائه
ادب نسبت به خدا است، و رعايت ادب نسبت به او رعايت نسبت به خداوند است.
ضمنا تعبير" مغفرة" به صورت نكره، براى تعظيم و اهميت است، يعنى
خداوند آمرزش كامل و بزرگ نصيبشان مىكند، و بعد از پاك شدن از گناه اجر عظيم به
آنها عنايت مىفرمايد، زيرا نخست شستشوى از گناه مطرح است، سپس بهرهمندى از پاداش
عظيم الهى.
***
آيه بعد براى تاكيد بيشتر، اشاره به نادانى و بىخردى كسانى مىكند كه اين
دستور الهى را پشت سر مىافكنند، و چنين مىفرمايد:" كسانى كه تو را از پشت
حجرهها بلند صدا مىزنند اكثرشان عقل و خرد ندارند"! (إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ
أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ).
اين چه عقلى است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهى رعايت ادب نكند، و با
صداى بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنى تميم" پشت خانه پيامبر ص
بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت
پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد.
اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر مىرود بر ادب او افزوده مىشود،
زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك مىكند، و به همين
دليل بى ادبى هميشه نشانه بىخردى است، يا به تعبير ديگر بى ادبى كار حيوان و ادب
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 140