responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 140

و گرفتن ناخالصى آن است، و گاه به معنى" گستردن چرم" نيز آمده، ولى بعدا در معنى آزمايش به كار رفته است، مانند آيه مورد بحث، آزمايشى كه نتيجه آن خلوص قلب و گستردگى آن براى پذيرش تقوى است.

قابل توجه اينكه: در آيه قبل تعبير به" نبى" شده، و در اينجا تعبير به" رسول اللَّه"، و هر دو گويا اشاره به اين نكته است كه پيامبر ص از خود چيزى ندارد، او فرستاده خدا و پيام‌آور او است، اسائه ادب در برابر او اسائه ادب نسبت به خدا است، و رعايت ادب نسبت به او رعايت نسبت به خداوند است.

ضمنا تعبير" مغفرة" به صورت نكره، براى تعظيم و اهميت است، يعنى خداوند آمرزش كامل و بزرگ نصيبشان مى‌كند، و بعد از پاك شدن از گناه اجر عظيم به آنها عنايت مى‌فرمايد، زيرا نخست شستشوى از گناه مطرح است، سپس بهره‌مندى از پاداش عظيم الهى.

***
آيه بعد براى تاكيد بيشتر، اشاره به نادانى و بى‌خردى كسانى مى‌كند كه اين دستور الهى را پشت سر مى‌افكنند، و چنين مى‌فرمايد:" كسانى كه تو را از پشت حجره‌ها بلند صدا مى‌زنند اكثرشان عقل و خرد ندارند"! (إِنَّ الَّذِينَ يُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْقِلُونَ‌).

اين چه عقلى است كه انسان در برابر بزرگترين سفير الهى رعايت ادب نكند، و با صداى بلند و نامؤدبانه، همچون اعراب" بنى تميم" پشت خانه پيامبر ص بيايد، و فرياد زند: يا محمد! يا محمد! اخرج الينا و آن كانون مهر و عطوفت پروردگار را بدينوسيله ايذاء و آزار نمايد.

اصولا هر قدر سطح عقل و خرد انسان بالاتر مى‌رود بر ادب او افزوده مى‌شود، زيرا" ارزشها" و" ضد ارزشها" را بهتر درك مى‌كند، و به همين دليل بى ادبى هميشه نشانه بى‌خردى است، يا به تعبير ديگر بى ادبى كار حيوان و ادب‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 22  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست