نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 119
صالح در مورد هر يك از آنها مىرود، و با اين حال چگونه ممكن است خداوند وعده
مغفرت و اجر عظيم را بدون قيد و شرط به همه آنها دهد، اعم از اينكه راه ايمان و
صلاح را بپيمايند، يا از نيمه راه بر گردند و منحرف شوند.
اين نكته نيز قابل توجه است كه جمله" وَ الَّذِينَ مَعَهُ" (كسانى كه با او هستند) مفهومش همنشين بودن و مصاحبت جسمانى با پيامبر
ص نيست، چرا كه منافقين هم داراى چنين مصاحبتى بودند، بلكه منظور از"
معه" به طور قطع همراه بودن از نظر اصول ايمان و تقوى است.
بنا بر اين ما هرگز نمىتوانيم از آيه فوق يك حكم كلى در باره همه معاصران و
همنشينان پيامبر ص استفاده كنيم.
نكتهها:
1- داستان تنزيه صحابه!
معروف در ميان علما و دانشمندان اهل سنت اين است كه صحابه رسول اللَّه ص داراى
اين امتياز خاص بر افراد ديگر از امت هستند كه همگى پاك و پاكيزهاند، و از
آلودگيها بدورند، و ما حق انتقاد از هيچيك از آنها نداريم، و بد گويى از آنها
مطلقا ممنوع است، حتى به گفته بعضى موجب كفر مىشود! و براى اثبات اين مقصود به
آياتى از قرآن مجيد استناد كردهاند، از جمله آيه مورد بحث كه مىگويد:"
خداوند به كسانى از آنها كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادهاند وعده مغفرت و
اجر عظيم داده است".
و همچنين به" آيه 100 سوره توبه" كه بعد از ذكر عنوان"
مهاجرين" و" انصار" مىگويد: رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ:" خداوند از آنها خشنود، و آنها نيز از خدا خشنود
شدند".
ولى هر گاه خود را از پيشداوريها تهى كنيم، قرائن روشنى در برابر ما
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 22 صفحه : 119