نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 53
نيست، اما
هرگز وجود اين تفاوتها نبايد بهانهاى براى استثمار انسان به وسيله انسان گردد،
همه بايد آزاد باشند كه نيروهاى خلاق خود را به كار گيرند و نبوغ خود را شكوفا
سازند و از نتائج فعاليتهاى خود بى كم و كاست بهره گيرند، و در مورد نارساييها
بايد آنها كه قدرت دارند براى بر طرف ساختن آن بكوشند.
و اما در
مورد سؤال دوم كه چگونه ممكن است با وجود معين بودن روزى شعله جهاد و تلاش و كوشش
را روشن نگاهداشت؟ اشتباه از اينجا پيدا شده كه گاه گمان كردهاند خداوند براى
تلاش و كوشش انسان هيچ نقشى قائل نشده است.
درست است كه
خداوند استعدادها را براى فعاليتهاى مختلف به طور متفاوت آفريده، و درست است كه
عواملى بيرون از اراده انسان در مسير زندگى او مؤثر است، ولى با اينحال يكى از
عوامل بنيادى را نيز تلاش و كوشش او قرار داده است و با بيان اصل
أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى (نجم- 39)
اين مطلب را روشن ساخته كه بهره انسان در زندگى ارتباط نزديكى با سعى و تلاش او
دارد.
به هر حال
نكته باريك و دقيق اينجاست كه انسانها همچون ظروف يك دستى نيستند كه در يك كارخانه
ساخته مىشود، يك شكل، يك نواخت، يك اندازه، و با يك نوع فايده، و اگر چنين بود
حتى يك روز هم نمىتوانستند با هم زندگى كنند.
و نه مانند
پيچ و مهرههاى يك ماشين هستند كه سازنده و مهندسش آن را تنظيم كرده و به طور
اجبارى به كار خود ادامه دهند، بلكه هم آزادى اراده دارند، و هم مسئوليت و وظيفه،
در عين تفاوت استعدادها و شايستگيها، و اين معجون خاصى است كه انسانش مىنامند، و
خردهگيريها و ايرادها غالبا از عدم شناخت اين انسان سرچشمه مىگيرد.
كوتاه سخن
اينكه خداوند هيچ انسانى را بر انسانهاى ديگر در تمام جهات
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 53