responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 467

ناگفته پيدا است لعن و طرد خداوند نسبت به اين گروه، و همچنين گرفتن قدرت درك حقايق از آنها، هرگز مستلزم جبر نيست، چرا كه اينها مجازات اعمال خود آنها و واكنش كردار و رفتارشان است.

***
در آخرين آيه مورد بحث به ذكر علت واقعى انحراف اين قوم نگون‌بخت پرداخته، مى‌گويد:" آيا آنها در آيات قرآن تدبر نمى‌كنند (تا حقيقت را دريابند و وظائف خود را انجام دهند) يا بر دلهاى آنها قفل نهاده شده است"؟!.

(أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى‌ قُلُوبٍ أَقْفالُها).

آرى عامل بيچارگى آنها يكى از دو چيز است يا در قرآن، اين برنامه هدايت الهى و اين نسخه كامل شفابخش، تدبر نمى‌كنند، و يا اگر تدبر مى‌كنند بر اثر هواپرستى و اعمالى كه از قبل انجام داده‌اند قفلها بر دلهاى آنها است، به گونه‌اى كه هيچ حقيقتى در آن نفوذ نمى‌كند.

و به تعبير ديگر اگر كسى راه خود را در ظلمات گم مى‌كند، يا چراغى به دست ندارد و يا چشمش نابينا است كه اگر هم چراغ باشد و هم چشم بينا يافتن راه همه جا آسان است.

" اقفال" جمع" قفل" در اصل از ماده" قفول" به معنى بازگشت كردن يا" قفيل" به معنى اشياء خشك است، و از آنجا كه وقتى در را به بندند و بر آن قفل زنند هر كس بيايد از آنجا بازمى‌گردد، و همانند موجود خشك و صلب چيزى در آن نفوذ نمى‌كند اين كلمه به اين ابزار مخصوص گفته شده است.

نكته‌ها:

1- قرآن كتاب انديشه و عمل‌

آيات مختلف قرآن اين حقيقت را فاش مى‌گويد كه اين كتاب بزرگ آسمانى تنها براى تلاوت نيست، بلكه هدف نهايى از آن" ذكر" (يادآورى)

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 467
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست