نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 467
ناگفته پيدا است لعن و طرد خداوند نسبت به اين گروه، و همچنين گرفتن قدرت درك
حقايق از آنها، هرگز مستلزم جبر نيست، چرا كه اينها مجازات اعمال خود آنها و واكنش
كردار و رفتارشان است.
***
در آخرين آيه مورد بحث به ذكر علت واقعى انحراف اين قوم نگونبخت پرداخته،
مىگويد:" آيا آنها در آيات قرآن تدبر نمىكنند (تا حقيقت را دريابند و وظائف
خود را انجام دهند) يا بر دلهاى آنها قفل نهاده شده است"؟!.
آرى عامل بيچارگى آنها يكى از دو چيز است يا در قرآن، اين برنامه هدايت الهى و
اين نسخه كامل شفابخش، تدبر نمىكنند، و يا اگر تدبر مىكنند بر اثر هواپرستى و
اعمالى كه از قبل انجام دادهاند قفلها بر دلهاى آنها است، به گونهاى كه هيچ
حقيقتى در آن نفوذ نمىكند.
و به تعبير ديگر اگر كسى راه خود را در ظلمات گم مىكند، يا چراغى به دست
ندارد و يا چشمش نابينا است كه اگر هم چراغ باشد و هم چشم بينا يافتن راه همه جا
آسان است.
" اقفال" جمع" قفل" در اصل از ماده" قفول" به
معنى بازگشت كردن يا" قفيل" به معنى اشياء خشك است، و از آنجا كه وقتى
در را به بندند و بر آن قفل زنند هر كس بيايد از آنجا بازمىگردد، و همانند موجود
خشك و صلب چيزى در آن نفوذ نمىكند اين كلمه به اين ابزار مخصوص گفته شده است.
نكتهها:
1- قرآن كتاب انديشه و عمل
آيات مختلف قرآن اين حقيقت را فاش مىگويد كه اين كتاب بزرگ آسمانى تنها براى
تلاوت نيست، بلكه هدف نهايى از آن" ذكر" (يادآورى)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 467