نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 452
اين احتمال نيز وجود دارد كه منظور تفكر بيشتر در امر توحيد، و ارتقاء به
مقامات بالاتر است، چرا كه اين مسالهاى است كه هر چه در آن بيشتر بينديشند و آيات
خدا را بيشتر مطالعه كنند به مرحله عالىترى مىرسند، و بررسى آنچه در آيات قبل در
مورد ايمان و كفر گفته شد خود عاملى است براى افزايش ايمان و كفر.
سومين تفسير اين است كه منظور از آن جنبههاى عملى توحيد است يعنى بدان تنها
پناهگاه در عالم او است، به او پناه بر، و حل مشكلاتت را فقط از او بخواه، و از
انبوه دشمنان هرگز وحشت مكن.
اين تفسيرهاى سهگانه منافاتى با هم ندارند و ممكن است در مفهوم آيه جمع شود.
به دنبال اين مساله عقيدتى باز به سراغ مساله تقوا و پاكى از گناه رفته،
مىافزايد:" براى گناه خود و مردان و زنان با ايمان استغفار كن" (و اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ
الْمُؤْمِناتِ).
پيدا است پيامبر ص به حكم مقام عصمت هرگز مرتكب گناهى نشده، اينگونه تعبيرها
يا اشاره به مساله" ترك اولى" و" حسنات الأبرار سيئات
المقربين" است، و يا سرمشقى است براى مسلمانان.
در حديثى آمده است كه" حذيفة يمان" مىگويد:" من مرد تندزبانى
بودم و نسبت به خانوادهام تندى مىنمودم، عرض كردم اى رسول خدا! مىترسم عاقبت
زبانم مرا دوزخى كند!" پيامبر ص فرمود:
فاين انت من الاستغفار؟ انى لاستغفر اللَّه فى اليوم مائة مرة!:
" از استغفار غفلت مكن، حتى خود من هر روز يكصد مرتبه استغفار
مىكنم"! (در بعضى از روايات نيز هفتاد مرتبه آمده است) [1]
[1]" مجمع البيان" جلد 9
صفحه 102 (ذيل آيات مورد بحث).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 452