نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 427
كَفَرُوا فَتَعْساً لَهُمْ وَ أَضَلَّ أَعْمالَهُمْ) [1]"
تعس" (بر وزن نحس) به معنى لغزيدن و برو در افتادن است و اينكه بعضى آن را
به" هلاكت و انحطاط" تفسير كردهاند در واقع لازمه آن است.
و در هر حال مقابله ميان اين دو بسيار پر معنى است، در باره مؤمنان راستين
مىفرمايد:" گامهايشان را استوار مىدارد" اما در باره كافران مىگويد:
" لغزش و سقوط بر آنها باد" آنهم به صورت نفرين كه گيراتر و گوياتر
باشد.
آرى هنگامى كه افراد بىايمان لغزش مىكنند كسى نيست زير بازوى آنها را بگيرد،
و به آسانى در پرتگاهها سقوط خواهند كرد، اما فرشتگان رحمت الهى به يارى مؤمنان
مىشتابند، و آنها را در لغزشگاهها و پرتگاهها حفظ مىكنند، چنان كه در جاى ديگر
مىخوانيم: إِنَّ الَّذِينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ
ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِكَةُ (فصلت- 30).
اعمال مؤمنان پر بركت است، اما اعمال كافران بىبركت و به سرعت محو و گم
مىشود.
***
آيه بعد علت سقوط آنها و نابودى اعمالشان را چنين بيان مىكند:" اين
به خاطر آن است كه از آنچه خدا نازل كرده است كراهت داشتند، لذا خداوند اعمالشان
را حبط و نابود كرده است" (ذلِكَ
بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ).
خداوند قبل از هر چيز آئين توحيد را نازل فرمود اما آنها به آن پشت كرده رو به
شرك آوردند، خداوند دستور به حق و عدالت و پاكى و تقوا داد اما آنها
[1]" تعسا" مفعول مطلق براى
فعل مقدرى است و در تقدير تعسهم تعسا مىباشد و جمله" اضل اعمالهم" عطف
بر اين فعل مقدر است، و هر دو به صورت نفرين است مانند" قاتلهم اللَّه"
و روشن است كه نفرين از سوى خداوند به معنى وقوع آن است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 427