نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 301
تفسير: گمراهترين مردم؟
در آيات گذشته سخن از آفرينش آسمانها و زمين در ميان بود كه همه اينها از
خداوند عزيز و حكيم است، لازمه اين سخن آن است كه جز او معبودى در جهان نيست چرا
كه تنها كسى شايسته عبوديت است كه خالق و مدبر عالم باشد، و اين دو در ذات پاك او
جمع است.
و براى تكميل اين بحث در آيات مورد بحث روى سخن را به پيامبر ص كرده،
مىفرمايد:" به اين مشركان بگو: به من خبر دهيد معبودهايى را كه غير از خدا
پرستش مىكنيد نشان دهيد چه چيز از زمين را آفريدهاند"؟! (قُلْ أَ رَأَيْتُمْ ما تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَرُونِي
ما ذا خَلَقُوا مِنَ الْأَرْضِ).
" يا اينكه شركتى در آفرينش آسمانها و مالكيت و تدبير آنها دارند" (أَمْ لَهُمْ شِرْكٌ فِي السَّماواتِ).
هنگامى كه شما قبول داريد بتها هيچگونه دخالتى نه در آفرينش موجودات زمينى
دارند، و نه در آفرينش خورشيد و ماه و ستارگان و موجودات عالم بالا، و خودتان با
صراحت مىگوئيد" خالق همه اينها اللَّه است" [1] با اينحال چگونه براى حل مشكلات يا جلب بركات
دست به دامن" بتها" اين موجودات بىخاصيت و فاقد عقل و شعور مىزنيد؟! و
اگر فرضا مىگوئيد آنها شركتى در امر خلقت و آفرينش داشتهاند" كتابى از كتب
آسمانى پيشين كه گفتار شما را تصديق كند، يا آثارى علمى از علماى گذشته كه گواهى
بر اين معنى دهد براى من بياوريد اگر راست مىگوئيد" (ائْتُونِي بِكِتابٍ مِنْ قَبْلِ هذا أَوْ أَثارَةٍ مِنْ
عِلْمٍ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ).
[1] اين معنى در چهار آيه از قرآن
آمده است شرح بيشتر پيرامون اين مطلب را در ذيل آيه 25 سوره زخرف در همين جلد از
تفسير نمونه مطالعه فرمائيد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 21 صفحه : 301