responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 149

فِيهِ الْقُرْآنُ‌" ماه رمضان را روزه بداريد، ماهى كه قرآن در آن نازل شده است".

و از سوى سوم در سوره قدر مى‌خوانيم: إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ" ما آن را در شب قدر نازل كرديم".

از مجموع اين آيات به خوبى استفاده مى‌شود كه آن شب مباركى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده شب قدر در ماه مبارك رمضان است.

از اين كه بگذريم از آيات متعددى استفاده مى‌شود كه پيامبر ص قبل از نزول تدريجى قرآن از آن آگاهى داشت، مانند آيه 114 سوره طه و لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى‌ إِلَيْكَ وَحْيُهُ‌:" پيش از آنكه وحى در باره قرآن بر تو نازل شود نسبت به آن عجله مكن".

و در آيه 16 سوره قيامة آمده است: لا تُحَرِّكْ بِهِ لِسانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِ‌:" زبان خود را براى عجله به قرآن حركت مده".

از مجموع اين آيات مى‌توان نتيجه گرفت كه قرآن داراى دو نوع نزول بوده است: اول" نزول دفعى" و جمعى كه يك جا از سوى خداوند بر قلب پاك پيامبر ص در ماه رمضان و شب قدر نازل گرديده، دوم" نزول تدريجى" كه بر حسب شرائط و حوادث و نيازها در طى 23 سال نازل شده است.

شاهد ديگر اين سخن اينكه در بعضى از آيات قرآن تعبير به" انزال" و در بعضى ديگر تعبير به" نزول" شده است، از پاره‌اى از متون لغت استفاده مى‌شود كه" تنزيل" معمولا در مواردى گفته مى‌شود كه چيزى تدريجا نازل شود و به صورت پراكنده و تدريجى، اما" انزال" مفهوم وسيعى دارد كه هم نزول تدريجى را شامل مى‌شود و هم نزول دفعى را [1] و جالب اينكه در تمام آيات فوق كه سخن از نزول قرآن در شب قدر و ماه مبارك رمضان است تعبير به" انزال" شده كه با" نزول دفعى" هماهنگ است، در حالى‌


[1] به مفردات راغب ماده" نزل" مراجعه شود.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 21  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست