نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 66
تا بر خيزيم
و گردنش را بزنيم پيش از آنكه از شما امان بگيرد؟! رسول خدا فرمود:
ان النبى
لا تكون له خائنة الاعين:
"
پيامبران نگاه مخفيانه و خائنانه ندارند"! [1]البته خيانت چشمها اشكال مختلفى دارد: گاه به صورت نگاههاى دزدكى و استراق بصر
نسبت به زنان بيگانه است، و گاه به صورت اشاراتى با چشم به منظور تحقير يا عيبجويى
از ديگران، و يا اشاراتى كه مقدمه توطئهها و نقشههاى شيطانى است.
راستى اگر
انسان به يك چنين حسابرسى دقيقى در قيامت مؤمن باشد كه حتى نگاهها، و انديشهها،
با انگيزههايى كه دارند همگى زير سؤال مىروند، و دقيقا بررسى مىشوند، حد اعلاى
تقوى در وجود او زنده خواهد شد، و چه اثرى دارد اين ايمان به معاد و مراقبت الهى و
حسابرسى قيامت در تربيت نفوس انسانها؟! مىگويند: يكى از علماى بزرگ پس از پايان
تحصيلات خود در حوزه علميه نجف هنگامى كه مىخواست به كشورش باز گردد ضمن خدا
حافظى با استادش از او تقاضاى پند و موعظهاى كرد، او گفت: بعد از تمام اين زحمتها
آخرين اندرزم كلام خدا است، اين آيه را هرگز فراموش مكن أَ لَمْ
يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى:" آيا انسان نمىدانست كه خدا
همه چيز را مىبيند" (علق- 14).
آرى از
ديدگاه يك فرد مؤمن واقعى، تمام عالم محضر خدا است، و همه كارها در حضور او انجام
مىگيرد، همين شرم و حضور براى دورى از گناهان كافى است.