responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 66

تا بر خيزيم و گردنش را بزنيم پيش از آنكه از شما امان بگيرد؟! رسول خدا فرمود:

ان النبى لا تكون له خائنة الاعين:

" پيامبران نگاه مخفيانه و خائنانه ندارند"! [1] البته خيانت چشمها اشكال مختلفى دارد: گاه به صورت نگاههاى دزدكى و استراق بصر نسبت به زنان بيگانه است، و گاه به صورت اشاراتى با چشم به منظور تحقير يا عيبجويى از ديگران، و يا اشاراتى كه مقدمه توطئه‌ها و نقشه‌هاى شيطانى است.

راستى اگر انسان به يك چنين حسابرسى دقيقى در قيامت مؤمن باشد كه حتى نگاهها، و انديشه‌ها، با انگيزه‌هايى كه دارند همگى زير سؤال مى‌روند، و دقيقا بررسى مى‌شوند، حد اعلاى تقوى در وجود او زنده خواهد شد، و چه اثرى دارد اين ايمان به معاد و مراقبت الهى و حسابرسى قيامت در تربيت نفوس انسانها؟! مى‌گويند: يكى از علماى بزرگ پس از پايان تحصيلات خود در حوزه علميه نجف هنگامى كه مى‌خواست به كشورش باز گردد ضمن خدا حافظى با استادش از او تقاضاى پند و موعظه‌اى كرد، او گفت: بعد از تمام اين زحمتها آخرين اندرزم كلام خدا است، اين آيه را هرگز فراموش مكن‌ أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى‌:" آيا انسان نمى‌دانست كه خدا همه چيز را مى‌بيند" (علق- 14).

آرى از ديدگاه يك فرد مؤمن واقعى، تمام عالم محضر خدا است، و همه كارها در حضور او انجام مى‌گيرد، همين شرم و حضور براى دورى از گناهان كافى است.

***

[1]" تفسير قرطبى" جلد 8 صفحه 47- 57 (با كمى تلخيص)

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 20  صفحه : 66
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست