نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 460
" آنها كسانى هستند كه به هنگام غضب عفو مىكنند" (وَ إِذا ما غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ).
نه تنها در موقع غضب زمام اختيار از كفشان ربوده نمىشود، و دست به اعمال زشت
و جنايات نمىزنند، بلكه با آب عفو و غفران قلب خود و ديگران را از كينهها شستشو
مىدهند.
و اين صفتى است كه جز در پرتو ايمان راستين و توكل بر حق پيدا نمىشود.
جالب اينكه: نمىگويد آنها غضب نمىكنند، چرا كه اين جزء طبيعت انسان است و در
بعضى موارد، يعنى در آنجا كه براى خدا، و در راه احقاق حق مظلومان باشد، ضرورت
دارد، بلكه مىگويد آنها به هنگام غضب آلوده گناه نمىشوند، سهل است به سراغ عفو و
غفران مىروند، و بايد هم چنين باشد، چگونه انسان مىتواند در انتظار عفو الهى به
سر برد در حالى كه خود كينهتوز و انتقامجو است، و به هنگام غضب هيچ قانونى را به
رسميت نمىشناسد؟! و اگر مىبينيم در اينجا مخصوصا روى مساله" غضب" تكيه
شده به خاطر آن است كه اين حالت آتش سوزانى است كه در درون جان انسان شعلهور
مىشود، و بسيارند كسانى كه قادر بر مهار كردن نفس در آن حالت نيستند، ولى مؤمنان
راستين هرگز تسليم خشم و غضب نمىشوند.
در حديثى از امام باقر ع مىخوانيم:
من ملك نفسه اذا رغب، و اذا رهب، و اذا غضب، حرم اللَّه جسده على النار
: كسى كه به هنگام شوق و علاقه، و به هنگام ترس و وحشت، و هنگام خشم و غضب
مالك نفس خويشتن باشد خداوند بدن او را بر آتش دوزخ حرام مىكند [1]
***
[1] تفسير على بن ابراهيم مطابق نقل
نور الثقلين جلد 4 صفحه 583
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 460