نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 43
و حياتى،
توانايى اين را دارى كه بار ديگر ما را به دنيا بازگردانى تا در مقام جبران
برآئيم.
دو مرگ و
دو حيات
در اينكه
منظور از" دو بار ميراندن" و" دو بار زنده كردن" چيست؟
مفسران چندين
تفسير ذكر كردهاند كه از ميان همه آنها سه احتمال قابل ذكر است.
1- منظور از
دو بار ميراندن، مرگ در پايان عمر و مرگ در پايان برزخ است، و منظور از دو مرتبه
احيا، احياى برزخى و احياى در قيامت است.
توضيح اينكه
هنگامى كه انسان مىميرد نوع ديگرى از حيات به عنوان حيات برزخى پيدا مىكند، همان
حياتى كه شهدا به مقتضاى" بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
يُرْزَقُونَ" (آل عمران- 169) دارند، همان حياتى كه پيامبر ص و امامان ع
دارند، سلام ما را مىشنوند و پاسخ مىگويند، و نيز همان حياتى كه سركشان و
طاغيانى همچون آل فرعون دارند و صبح و شام به مقتضاى"
النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا"
(غافر- 46) مجازات مىشوند.
از سوى ديگر
مىدانيم در پايان اين جهان در نخستين نفخه صور نه تنها انسانها كه همه فرشتگان و
ارواح مردگان كه در قالبهاى مثالى هستند به مقتضاى
فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ: (زمر- 68)
مىميرند، و كسى جز ذات پاك خداوند باقى نمىماند (البته مرگ و حيات فرشتگان و
ارواح همانند مرگ و حيات ما انسانها نيست همانطور كه شرح آن را در ذيل آيه 86 سوره
زمر داديم).
به اين ترتيب
ما يك حيات جسمانى داريم و يك حيات برزخى، در پايان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 43