نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 38
عالم ماده
اعم از زمين و آسمان استعمال مىشود چنان كه در آية الكرسى آمده است وسع كرسيه
السماوات و الارض.
و از آنجا كه
مخلوقات و معلومات خداوند از ذات پاك او جدا نيستند گاهى عرش بر" علم
خدا" اطلاق شده است.
و اگر به قلب
پاك بندگان با ايمان" عرش الرحمن" گفته شده به خاطر اين است كه جايگاه
معرفت ذات پاك او و نشانهاى از نشانههاى عظمت و قدرت او است.
بنا بر اين
در هر مورد بايد از قرائن فهميد كه منظور از عرش كداميك از معانى آن است، ولى در
هر حال همگى در اين امر مشتركند كه عرش بيانگر بزرگى و عظمت خداوند است.
در آيه مورد
بحث كه سخن از حاملان عرش الهى مىگويد ممكن است منظور از عرش همان حكومت خداوند و
تدبيرش در عالم هستى باشد و حاملان عرش اجرا كنندگان حاكميت و تدبير او هستند.
و نيز ممكن
است به معنى مجموعه عالم هستى و يا عالم ما وراء طبيعت باشد و حاملان آن فرشتگانى
هستند كه پايههاى تدبير اين جهان به فرمان خدا بر دوش آنها است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 38