نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 336
و بقيه موجودات امكانيه همه متكى و وابسته به او هستند كه اگر يك دم اين
ارتباط از ميان برداشته شود همه فانى و معدوم مىشوند.
اين احاطه همان حقيقتى است كه در كلمات عميق امير مؤمنان على ع در خطبه اول
نهج البلاغه به اين عبارت بيان شده است:"
مع كل شىء لا بمقارنة و غير كل شىء لا بمزايلة
":" خداوند با همه چيز است اما نه اينكه قرين آنها باشد، و مغاير با
همه چيز است نه اينكه از آن بيگانه و جدا باشد".
و اين شايد همان است كه امام حسين ع در آن دعاى پر محتوا و غراء و شيواى عرفه
بيان فرموده:
ا يكون لغيرك من الظهور ما ليس لك، حتى يكون هو المظهر لك؟، متى غبت حتى تحتاج
الى دليل يدل عليك؟ و متى بعدت حتى تكون الآثار هى التي توصل اليك؟ عميت عين لا
تراك عليها رقيبا! و خسرت صفقة عبد لم تجعل له من حبك نصيبا.
" الهى! آيا براى موجودات ديگر ظهورى است كه براى تو نيست تا آنها نشان
دهنده تو باشند؟! كى پنهان شدى تا نياز به دليلى داشته باشى كه دلالت بر وجودت
كند؟
و كى دور شدهاى كه آثار تو در عالم هستى ما را به تو رهنمون گردد؟! كور باد
چشمى كه تو را مراقب خود نبيند، و زيانكار باد تجارت بندهاى كه نصيبى از حب و عشق
تو ندارد"! [1]
كى رفتهاى ز دل كه تمنا كنم تو را؟
كى گشتهاى نهفته كه پيدا كنم تو
را؟!
با صد هزار جلوه برون آمدى كه من
با صد هزار ديده تماشا كنم تو را
***
[1] از دعاى عرفه كه در غالب كتب
معروف دعا در اعمال روز عرفه آمده است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 336