نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 320
قَنُوطٌ).
منظور از انسان در اينجا" انسان تربيت نايافته" اى است كه قلبش به
نور معرفت الهى و ايمان پروردگار، و احساس مسئوليت در روز جزا روشن نشده،
انسانهايى كه بر اثر جهانبينيهاى غلط در محدوده عالم ماده گرفتارند، و روح بلندى
كه ما وراى آن را ببيند، و ارزشهاى والاى انسانى را بنگرد، ندارند.
آرى آنها به هنگام اقبال دنيا مسرور و مغرورند، و به هنگام ادبار دنيا مغموم و
مايوسند، نه پناهگاهى دارند كه به آنها پناه دهد و نه چراغ فروزانى كه نور اميد بر
قلب آنها بپاشد.
ضمنا بايد توجه داشت كه" دعاء" گاه به معنى خواندن كسى است، و گاه
به معنى طلب كردن چيزى است، و در آيه مورد بحث به معنى دوم مىباشد، بنا بر اين لا يَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَيْرِ: يعنى انسان از طلب و تقاضاى نيكيها هرگز ملول و خسته
نمىشود.
در اينكه" يئوس" و" قنوط" به يك معنى است، يعنى انسان
نوميد، يا دو معنى مختلف دارد؟ و تفاوت ميان اين دو چيست؟ در ميان مفسران گفتگو
است:
بعضى هر دو را به يك معنى (براى تاكيد) دانستهاند [1] ولى بعضى" يئوس" را از ماده"
ياس" به معنى وجود نوميدى در درون قلب و" قنوط" را به معنى ظاهر
ساختن آن در چهره و در عمل دانستهاند [2] مرحوم طبرسى در مجمع البيان در ميان اين دو چنين فرق
گذاشته كه ياس نوميدى از خير است و قنوط نوميدى از رحمت [3]