نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 281
زشتى پاسخ مگوى، كه اين روش انتقامجويان است و موجب لجاجت و سرسختى منحرفان
مىگردد.
در پايان آيه به فلسفه عميق اين برنامه در يك جمله كوتاه اشاره كرده،
مىفرمايد: نتيجه اين كار آن خواهد شد كه دشمنان سرسخت همچون دوستان گرم و صميمى
شوند (فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ
عَداوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ).
آنچه را قرآن در اين آيه بيان كرده، و در آيه 96 سوره مؤمنون نيز به شكل ديگرى
آمده (ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ
السَّيِّئَةَ) از مهمترين و ظريفترين و پربارترين روشهاى تبليغ
مخصوصا در برابر دشمنان نادان و لجوج است، و آخرين تحقيقات روانشناسان نيز به آن
منتهى شده است.
زيرا هر كس بدى كند انتظار مقابله به مثل را دارد، مخصوصا افراد بد چون خودشان
از اين قماشند، و گاه يك بدى را چند برابر پاسخ مىگويند، هنگامى كه ببينند كه طرف
مقابل نه تنها بدى را به بدى پاسخ نمىدهد، بلكه با خوبى و نيكى به مقابله
برمىخيزد، اينجا است كه طوفانى در وجودشان برپا مىشود وجدانشان تحت فشار شديدى
قرار مىگيرد و بيدار مىگردد، انقلابى در درون جانشان صورت مىگيرد، شرمنده
مىشوند، احساس حقارت مىكنند، و براى طرف مقابل عظمت قائل مىشوند.
اينجا است كه كينهها و عداوتها با طوفانى از درون جان برخاسته و جاى آن را
محبت و صميميت مىگيرد.
بديهى است اين يك قانون غالبى است نه دائمى، زيرا هميشه اقليتى هستند كه از
اين روش سوء استفاده مىكنند، و تا زير ضربات خرد كننده شلاق مجازات قرار نگيرند
آدم نمىشوند و دست از اعمال زشت خود بر نمىدارند.
البته حساب اين گروه جدا است، و بايد در برابر آنها از شدت عمل استفاده كرد،
ولى نبايد فراموش كرد كه اين دسته هميشه در اقليت هستند، قانونى كه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 281