نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 224
آغاز در زمين پيش بينى كرده، و آنچه براى ادامه حيات آنها لازم بوده، آفريده
است.
در اينجا سؤال مهمى مطرح است و آن اينكه:
چگونه در آيات فوق آفرينش زمين را در دو روز، و كوهها و بركات و غذاها در
چهار روز، و در دنباله اين آيات، آفرينش آسمانها را نيز در دو روز ذكر كرده كه
مجموعا هشت روز مىشود؟ در حالى كه در آيات فراوانى از قرآن مجيد آفرينش آسمانها و
زمين مجموعا در شش روز، يا به تعبير ديگر در شش دوران، بيان شده است [1] مفسران در پاسخ
اين سؤال دو راه را انتخاب كردند:
راه اول كه مشهور و معروف است اينكه: آنجا كه مىگويد" اربعة ايام"
(چهار روز) منظور تتمه چهار روز است، به اين ترتيب در دو روز اول از اين چهار روز
زمين آفريده شد، و در دو روز بعد ساير خصوصيات زمين، به اضافه خلقت آسمانها در دو
روز مجموعا شش روز (شش دوران) مىشود.
نظير اين تعبير در زبان عرب و تعبيرات فارسى نيز وجود دارد كه فى المثل گفته
مىشود: از اينجا تا مكه ده روز طول مىكشد، و تا مدينه پانزده روز، يعنى پنج روز
فاصله مكه و مدينه است و ده روز فاصله اينجا تا مكه [2] البته اگر آيات متعدد آفرينش در شش روز نبود
چنين تفسيرى پذيرفته نمىشد، ولى از آنجا كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مىكنند، و
قرينه يكديگر مىشوند، تفسير بالا بخوبى قابل قبول است.
[1] به آيات 54 سوره اعراف 3- يونس 7-
هود 59- فرقان 4- سجده 38 ق 4- حديد مراجعه شود
[2] طبق اين تفسير آيه تقديرى دارد به
اين صورت (و قدر فيها اقواتها فى تتمة اربعة ايام) و يا به تعبيرى كه در تفسير
كشاف آمده (كل ذلك فى اربعة ايام
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 224