نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 21
مقابل و
گفتگو براى غلبه بر او به كار رفته.
"
مراء" (بر وزن حجاب) به معنى گفتگو كردن در چيزى است كه در آن"
مريه" (شك) وجود دارد.
و"
خصومت" و" مخاصمه" در اصل به معنى گلاويز شدن دو نفر به يكديگر كه
هر كدام پهلوى ديگرى را بگيرد آمده سپس به گفتگوها و مشاجرات لفظى اطلاق گرديده
است.
به گفته
مرحوم علامه مجلسى در" بحار الانوار"" جدال" و"
مراء" بيشتر در مسائل علمى به كار مىرود در حالى كه" مخاصمه" در
امور دنيوى است.
و نيز گاهى
تفاوت ميان جدال و مراء را چنين مىگذارند كه در" مراء" هدف اظهار فضل و
كمال است، و در" جدال" تحقير و عاجز كردن طرف مقابل.
گاه
گفتهاند:" جدال" در مسائل علمى است و" مراء" اعم از آن است.
و گاه
گفتهاند:" مراء" جنبه دفاعى در مقابل حملات خصم دارد ولى"
جدال" اعم از دفاعى و تهاجمى است [1]
ب- جدال حق
و باطل
گفتيم از
موارد استعمال اين لفظ مخصوصا در قرآن مجيد به خوبى استفاده مىشود كه جدال مفهوم
وسيعى دارد، و هر نوع بحث و گفتگوى طرفين را شامل مىشود، خواه به حق باشد يا به
باطل، در آيه 125 سوره نحل مىخوانيم كه خداوند به پيامبر اسلام دستور مىدهد:
وَ جادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ:" با آنها به روشى كه
نيكوتر است مجادله و گفتگو كن" و در مورد ابراهيم در آيه 74 هود مىخوانيم:
فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْرى يُجادِلُنا
فِي قَوْمِ لُوطٍ:" هنگامى كه وحشت ابراهيم زائل شد و بشارت
تولد فرزند به او رسيد براى تاخير مجازات قوم لوط با ما به گفتگو و مجادله
پرداخت" اينها از