نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 19
***
نكتهها:
1- قدرت
نمايى ظاهرى كافران
كرارا در
آيات قرآن با اين سخن روبرو مىشويم كه مؤمنان محروم هرگز تصور نكنند امكانات
وسيعى كه گاهى در اختيار افراد يا جمعيتهاى ظالم و ستمگر و بىايمان قرار دارد
دليل بر سعادت و خوشبختى آنها، و يا نشانه پيروزيشان در پايان كار است.
مخصوصا قرآن
براى ابطال اين پندار كه معمولا براى افراد كوتهبينان فكر پيدا مىشود و امكانات
مادى افراد را احيانا دليل بر حقانيت معنوى آنها مىگيرند تاريخ اقوام پيشين را در
برابر افكار مؤمنان و رق مىزند، و انگشت روى نمونههاى واضحى مىگذارد، همچون
قدرتمندان فرعونى در مصر، و نمروديان در بابل، و قوم نوح و عاد و ثمود در عراق و
حجاز و شامات، مبادا مؤمنانى كه تهى دست و محرومند احساس كمبود و ضعف كنند و
از" كر" و" فر" ظالمان بىايمان مرعوب يا سست شوند.
البته قانون
خداوند اين نيست كه هر كس را كار خلافى كرد فورا به سزايش برساند، همانگونه كه در
آيه 59 كهف مىخوانيم وَ جَعَلْنا لِمَهْلِكِهِمْ
مَوْعِداً:
" ما
براى نابودى آنها موعدى مقرر داشتيم".
در جاى ديگر
مىفرمايد: فَمَهِّلِ الْكافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْداً:"
اندكى به كافران مهلت ده تا سرانجام كارشان روشن شود" (سوره طارق آيه 17) و
در جاى ديگر آمده است: إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ
لِيَزْدادُوا إِثْماً:" ما به آنها مهلت مىدهيم تا بر گناهانشان
افزوده شود"! (آل عمران 178).
خلاصه هدف از
اين مهلتها يا اتمام حجت بر كافران است، يا آزمايش
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 19