نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 118
است، بنا بر اين" تفويض امر به خدا" به معنى واگذار نمودن كار خويش
به او است، نه به اين معنى كه انسان دست از تلاش و كوشش بردارد كه اين بطور مسلم
تحريفى است در معنى" تفويض" بلكه به اين معنى است كه نهايت كوشش و تلاش
و جهاد را به كار گيرد، و هنگامى كه در برابر موانع سخت قرار گرفت وحشت نكند
دستپاچه نشود و دلسرد نگردد بلكه كار خود را به خدا واگذارد، و با عزمى راسخ به
جهاد و تلاش ادامه دهد.
" تفويض" گرچه از نظر مفهوم با" توكل" شباهت زيادى دارد
ولى مرحلهاى برتر از آن است، چرا كه" حقيقت توكل" خدا را وكيل خويش
دانستن است، ولى تفويض مفهومش واگذارى مطلق به او است، زيرا بسيار مىشود كه انسان
وكيلى انتخاب مىكند ولى به نظارت خويش نيز ادامه مىدهد، اما در مقام تفويض هيچ
نظرى از خود ندارد.
3- عالم برزخ
" برزخ" چنان كه از نامش پيدا است عالمى است واسطه در ميان اين جهان
و جهان ديگر، در قرآن مجيد به همان اندازه كه در باره عالم قيامت فراوان صحبت شده
در باره برزخ بحث كمى ديده مىشود، به همين دليل هالهاى از ابهام آن را فرا
گرفته، و خصوصيات و جزئيات آن چندان روشن نيست. حقيقت اين است كه آگاهى بر خصوصيات
برزخ تاثير زيادى بر مسائل اعتقادى نمىگذارد و شايد به همين جهت كمتر در باره آن
در كتاب اللَّه بحث شده است، ولى اين نكته را نبايد فراموش كرد كه قرآن اصل وجود
عالم برزخ را با صراحت بيان داشته است.
از جمله آياتى كه به وضوح از وجود چنين عالمى خبر مىدهد آيات مورد بحث است
آنجا كه مىگويد:" آل فرعون قبل از قيام قيامت هر صبح و شام از طريق عرضه شدن
بر آتش مجازات مىشوند" اين چيزى جز" عذاب برزخى"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 118