نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 115
قابل توجه اين كه اولا تعبير به آل فرعون مىكند كه اشاره به خاندان و
اطرافيان و اصحاب گمراه او است، جايى كه آنها گرفتار چنين سرنوشتى شوند تكليف خود
فرعون روشن است.
ثانيا: مىگويد آنها صبح و شام بر آتش عرضه مىشوند اما در قيامت آنها را وارد
اشد عذاب مىكند، اين به خوبى دلالت دارد كه عذاب اول عذاب برزخى است كه بعد از
اين دنيا و قبل از قيام قيامت است و كيفيت آن عرضه و نزديكى به آتش دوزخ است،
عرضهاى كه هم روح و جان را به لرزه در مىآورد و هم جسم را تحت تاثير قرار
مىدهد.
ثالثا: تعبير به" غدو" و" عشى" (صبح و شام) يا اشاره به
دوام اين عذاب است چنان كه مىگوئيم فلان كس صبح و شام مزاحم ما است، يعنى همواره
و هميشه، و يا اشاره به انقطاع عذاب برزخى است كه تنها در مواقع صبح و شام كه
مواقع قدرتنمايى فراعنه و عيش و نوش آنها بوده به آن گرفتار مىشوند.
از تعبير" غدو" و" عشى" (صبح و شام) نيز نبايد تعجب كرد
كه مگر در عالم برزخ چنين امورى هست؟ زيرا از آيات قرآن استفاده مىشود كه حتى در
قيامت صبح و شام نيز وجود دارد، چنان كه در آيه 62 سوره مريم مىخوانيم:
وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيها بُكْرَةً وَ عَشِيًّا:" براى آنها (بهشتيان) صبح و شام روزهاى مخصوصى
است".
اين منافات با دائمى بودن نعمتهاى بهشتى ندارد، چنان كه در آيه 35 سوره رعد
آمده است" أُكُلُها دائِمٌ وَ ظِلُّها"، زيرا ممكن است در عين دوام نعمت روزيها و الطاف
مخصوصى در اين دو وقت نصيب بهشتيان گردد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 115