نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 20 صفحه : 114
در بعضى از تفاسير آمده است كه او با استفاده از يك فرصت مناسب خود را به موسى
رسانيد، و همراه بنى اسرائيل از دريا عبور كرد و نيز گفته شده است كه وقتى تصميم
بر قتل او گرفتند او به كوهى متوارى شد و از نظرها پنهان گشت [1] اين دو منافاتى
با هم ندارند ممكن است نخست در بيرون شهر مخفى شده باشد، تا بعدا به بنى اسرائيل
ملحق گردد.
جزئى از اين توطئهها ممكن است توطئه تحميل بت پرستى و بيرون كردن او از خط
توحيد بوده كه خداوند اين را هم از او بر طرف ساخت، و او را در مسير ايمان و توحيد
و تقوا راسخ قدم كرد.
ولى در مقابل" عذابهاى شديدى بر آل فرعون نازل گرديد" (وَ حاقَ بِآلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذابِ) [2] عذاب و مجازات الهى همهاش دردناك است، اما تعبير به" سوء العذاب"
نشان مىدهد كه خداوند عذاب دردناكترى براى اين گروه انتخاب فرمود اين همان چيزى
است كه در آيه بعد به آن اشاره مىكند.
***
و مىفرمايد" مجازات دردناك آنها همان آتش است كه هر صبح و شام بر آن
عرضه مىشوند" (النَّارُ يُعْرَضُونَ
عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا) [3]" و روزى
كه قيامت برپا مىگردد دستور مىدهد آل فرعون را در اشد عذاب وارد كنيد" (وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ
أَشَدَّ الْعَذابِ).
[2]" حاق" به معنى اصابت
كرد و نازل شد تفسير شده است ولى اين احتمال را نيز دادهاند كه اصل آن"
حق" بوده كه يك قاف آن تبديل به الف شده و حاق شده (مفردات راغب ماده حاق)
ضمنا" سوء العذاب" از قبيل اضافه صفت به موصوف است، و در اصل"
العذاب السوء" بوده است