نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 654
و مىدانيم كه در آن ساعت درهاى توبه بسته مىشود و چنان توبهاى پذيرفته
نخواهد شد. در واقع اين آيه شبيه همان چيزى است كه در سوره نساء آيه 18 آمده كه
مىفرمايد:" كسانى كه اعمال بد انجام مىدهند و به هنگامى كه مرگشان فرا
مىرسد توبه مىكنند توبه آنها پذيرفته نيست".
تفسير سومى براى آيه ذكر شده كه منظور از آن توبه از گناهان معمولى در حال كفر
است. مثلا كسى در كفر خود اصرار داشته باشد ولى از گناهانى مانند ظلم و غيبت و
فحشاء توبه كند توبه او بىفايده است چرا كه شستن آلودگىهاى سطحى از جان و دل با
وجود آلودگىهاى شديد و عميق مؤثر نخواهد بود.
لازم به يادآورى است كه تفسيرهاى سهگانه فوق منافاتى با هم ندارد و ممكن است
آيه ناظر به تمام اين توبههاى بيهوده باشد هر چند تفسير اول با آيات گذشته و شان
نزول اين آيات سازگارتر است.
***
در آيه بعد به دنبال اشارهاى كه در آيه گذشته به توبههاى بيهوده شد سخن
از كفاره بيهوده مىگويد: مىفرمايد:" كسانى كه كافر شدند و در حال كفر از
دنيا رفتند اگر تمام روى زمين پر از طلا باشد و آن را به عنوان" فديه"
(و كفاره اعمال زشت خويش) بپردازند هرگز از آنها پذيرفته نخواهد شد" (إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ كُفَّارٌ
فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْ أَحَدِهِمْ مِلْءُ الْأَرْضِ ذَهَباً وَ لَوِ افْتَدى بِهِ).
روشن است كفر تمام اعمال نيك انسان را بر باد مىدهد و اگر تمام روى زمين پر
از طلا باشد و در راه خدا انفاق كنند پذيرفته نخواهد شد و صد البته اگر چنين چيزى
در قيامت در اختيار آنها باشد و بدهند پذيرفته نيست.
بديهى است منظور از اين تعبير (تمام روى زمين پر از طلا باشد و انفاق كنند)
اين است كه انفاق آنها هر قدر زياد هم باشد با وجود آلودگى روح و جان و دشمنى با
حق بى فايده است و گرنه معلوم است كه اگر مجموع زمين پر از طلا گردد در آن
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 654