نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 634
وسيع و گستردهاى دارد كه هر گونه ياد دادن از طريق گفتار و كردار نسبت به
افراد با سواد و بيسواد را شامل مىشود ولى درس خواندن به فراگيريهايى گفته مىشود
كه از روى كتاب و دفترى باشد و به اصطلاح نسبت ميان اين دو عموم و خصوص مطلق است.
و به اين ترتيب هدف انبياء پرورش عالمان ربانى و مصلحان اجتماعى و افراد
دانشمند و آگاه و مدير و مدبر بوده است.
***
آيه بعد تكميلى است نسبت به آنچه در آيه قبل آمد مىگويد: همانطور كه
پيامبران مردم را به پرستش خويش دعوت نمىكردند، به پرستش فرشتگان و ساير پيامبران
هم دعوت نمىنمودند مىفرمايد:" و سزاوار نيست اينكه به شما دستور دهد
فرشتگان و پيامبران را پروردگار خود انتخاب كنيد" (وَ لا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِكَةَ وَ
النَّبِيِّينَ أَرْباباً).
اين جمله از يك سو پاسخى است به مشركان عرب كه فرشتگان را دختران خدا
مىپنداشتند و نوعى ربوبيت براى آنها قايل بودند و با اين حال خود را پيرو آيين
ابراهيم ع معرفى مىكردند. و از سوى ديگر پاسخى است به صائبان كه خود را پيرو يحيى
ع مىدانستند ولى مقام فرشتگان را تا سر حد پرستش بالا مىبردند.
و نيز پاسخى است به يهود و نصارا كه عزير ع يا مسيح ع را فرزند خدا معرفى
مىكردند و سهمى از ربوبيت را براى آنها قايل بودند.
آيه در پاسخ همه آنها مىگويد: هرگز ممكن نيست پيامبرى با آن علم و آگاهى الهى
مردم را به ربوبيت غير خدا دعوت كند.
و در پايان آيه براى تاكيد بيشتر مىافزايد:" آيا شما را به كفر دعوت
مىكند پس از آنكه مسلمان شديد" (أَ
يَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ).
آيا ممكن است پيامبر خدا به كفر دعوت كند و به شما اجازه دهد او را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 634