نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 605
داشتيد بحث و گفتگو كرديد و ديديد كه حتى در اين مباحث گرفتار چه اشتباهات
بزرگى شدهايد و چه اندازه از حقيقت دور افتادهايد (و در واقع علم شما جهل مركب
بود) با اين حال چگونه در چيزى كه از آن اطلاع نداريد بحث و گفتگو مىكنيد و در
نتيجه سخنى مىگوئيد كه با هيچ تاريخى سازگار نيست.
سپس براى تاكيد مطالب گذشته و آماده ساختن براى بحث آينده مىگويد:
" خدا مىداند و شما نمىدانيد" (وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ).
آرى او مىداند كه در چه تاريخى آئين خود را بر ابراهيم نازل كرده، نه شما كه
در زمانهاى بعد به وجود آمدهايد و بدون اطلاع و مدرك، در اين باره قضاوت مىكنيد.
***
سپس با صراحت تمام به اين مدعيان پاسخ مىگويد كه:" ابراهيم نه يهودى
بود و نه نصرانى، بلكه موحد خالص و مسلمان (پاك نهادى) بود" (ما كانَ إِبْراهِيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ
لكِنْ كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً).
بايد توجه داشت كه واژه" حنيفا" از ماده" حنف" (بر وزن
انف) به معنى شخصى يا چيزى است كه تمايل به سويى پيدا كرده و در زبان قرآن به كسى
گفته مىشود كه از آئينهاى باطل به سوى آئين حق متمايل شده است.
در اينجا خداوند ابراهيم ع را به عنوان حنيف توصيف نموده، زيرا او بود كه
پردههاى تقليد و تعصب را دريد، و در زمان و محيطى كه غرق بت پرستى بود هرگز در
برابر بت سجده نكرد.
ولى از آنجا كه بت پرستان زمان جاهليت عرب، نيز خود را بر دين حنيف ابراهيم ع
معرفى مىكردند، و اين سخن به قدرى شايع شده بود كه يهود و نصارى آنها را حنفاء
مىگفتند (به اين ترتيب حنيف درست معنايى بر ضد معناى اصليش پيدا كرده بود، و با
بت پرستى مرادف شده بود) خداوند پس از توصيف
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 605