نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 558
خواهيم كرد استفاده مىشود كه فرستادگان و اولياى خدا به فرمان و اذن او
مىتوانند به هنگام لزوم در جهان تكوين و آفرينش تصرف كنند و بر خلاف عادت و جريان
طبيعى، حوادثى به وجود آورند، زيرا جملههاى" ابرى" (بهبودى مىبخشم)
و" أُحْيِ الْمَوْتى" (مردگان را زنده مىكنم) و مانند آن كه به صورت فعل متكلم ذكر شده دليل
بر صدور اينگونه كارها از خود پيامبران است و تفسير اين عبارات به دعا كردن
پيامبران و اينكه كار آنها تنها دعا براى تحقق اين امور بوده نه غير آن تفسير بى
دليلى است، بلكه ظاهر اين عبارات اين است كه آنان در جهان تكوين تصرف مىكردند و
اين حوادث را به وجود مىآوردند.
منتهى براى اينكه كسى تصور نكند كه پيامبران و اولياى خدا استقلالى از خود
دارند و در مقابل دستگاه آفرينش دستگاهى بر پا ساخته و نيز براى اينكه احتمال هر
گونه شرك و دوگانه پرستى در خلقت و آفرينش بر طرف گردد در چندين مورد از اين آيات
روى كلمه" بِإِذْنِ اللَّهِ" و مانند آن تكيه شده است (در آيه مورد بحث دو بار و در آيه 110 سوره
مائده چهار بار كلمه باذنى تكرار گرديده) و منظور از ولايت تكوينى نيز چيزى جز اين
نيست كه پيامبران يا امامان به هنگام لزوم و ضرورت تصرفاتى در جهان خلقت به اذن
پروردگار انجام دهند و اين چيزى بالاتر از ولايت تشريعى يعنى سرپرستى مردم از نظر
حكومت و نشر قوانين و دعوت و هدايت به راه راست است.
از آنچه گفته شد پاسخ كسانى كه ولايت تكوينى مردان خدا را منكر مىشوند و آن
را يك نوع شرك مىدانند به خوبى روشن مىگردد زيرا هيچ كس براى پيامبران و يا امامان
دستگاه مستقلى در مقابل خداوند قايل نيست، آنها همه اين كارها را به فرمان و اجازه
او انجام مىدهند ولى منكران ولايت تكوينى مىگويند كار پيامبران منحصرا تبليغ
احكام و دعوت به سوى خدا است و احيانا براى انجام گرفتن پارهاى از امور تكوينى از
دعا استفاده مىكنند و بيش از اين كارى از آنها ساخته نيست، در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 558