نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 545
كرد كه اين نوزاد براى خدمت خانه خدا نذر شده است، سرپرستى او را به عهده
بگيريد و از آنجا كه مريم از خانوادهاى بزرگ و معروف به پاكى و درستى (خانواده
عمران) بود، عابدان بنى اسرائيل، براى سرپرستى او بر يكديگر پيشى مىگرفتند، و به
همين جهت چارهاى جز قرعه نيافتند، به كنار نهرى آمدند و قلمها و چوبهايى كه به
وسيله آن قرعه مىزدند حاضر كردند و نام هر يك را به يكى از آنها نوشتند، هر قلمى
در آب فرو مىرفت برنده قرعه نبود، تنها قلمى كه روى آب باقى ماند، قلمى بود كه
نام زكريا بر آن نوشته شده بود، و به اين ترتيب سرپرستى زكريا نسبت به مريم مسلم
شد و در واقع از همه سزاوارتر بود زيرا علاوه بر دارا بودن مقام نبوت شوهر خاله
مريم بود.
قرعه آخرين راه حل اختلاف
از اين آيه و آياتى كه در سوره صافات در باره يونس آمده استفاده مىشود كه
براى حل مشكل و يا در هنگام مشاجره و نزاع و هنگامى كه كار به بنبست كامل مىرسد
و هيچ راهى براى پايان دادن به نزاع ديده نمىشود مىتوان از قرعه استمداد جست
همين آيات به ضميمه روايات پيشوايان اسلام سبب شده كه قاعده قرعه به عنوان يكى از
قواعد فقهى در كتب اسلامى شناخته شود و از آن بحث گردد اما همان طور كه در بالا
اشاره شد، قرعه مشروط به وجود بنبست كامل است بنا بر اين هر گاه طريق ديگرى براى
حل شكل پيدا شود از قرعه نمىتوان استفاده كرد.
طرز قرعهكشى در اسلام صورت خاصى ندارد بلكه مىتوان از چوبههاى تير يا سنگ
ريزه يا كاغذ و مانند آن طورى استفاده كرد كه تبانى و زدوبند در آن راه نداشته
باشد روشن است كه در اسلام از طريق قرعهكشى نمىتوان برد و باخت كرد. زيرا اين
موضوع مشكلى نبوده كه براى حل آن متوسل به قرعه شويم و چنان درآمدى مشروع نيست.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 545