در اينجا سه دستور از طرف فرشتگان به مريم داده شده:
نخست" قنوت" در برابر پروردگار و اين واژه همانطور كه سابقا اشاره
كرديم به معنى خضوع و دوام اطاعت است، و ديگر" سجود" كه آن نيز نوعى
از" خضوع كامل" در برابر خدا است و ديگر" ركوع" كه آن هم نوع
ديگرى از خضوع و تواضع مىباشد.
جمله" وَ ارْكَعِي مَعَ الرَّاكِعِينَ" (با ركوع كنندگان ركوع كن) ممكن است اشاره به نماز
جماعت بوده باشد، و نيز ممكن است اشاره به پيوستن به جمعيت نمازگزاران و خاضعان در
برابر خدا باشد، يعنى همانطور كه ديگر بندگان خالص خدا براى او ركوع بجا مىآورند،
تو نيز ركوع كن.
در اين آيه نخست اشاره به سجده و سپس اشاره به ركوع شده است، و اين نه به خاطر
آن است كه در نماز آنها سجده قبل از ركوع انجام مىگرفته بلكه منظور انجام هر دو
عبادت است و نظرى به ترتيب آنها نيست مثل اين است كه بگوييم نماز بخوان و وضو بگير
و پاكيزه باش يعنى همه اين وظايف را انجام بده زيرا عطف كردن با" واو"
دلالتى بر ترتيب ندارد، به علاوه ركوع و سجود در اصل به معنى تواضع و خضوع است و
ركوع و سجود معمولى يكى از مصاديق آن محسوب مىشود.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 543