نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 472
مسئوليتى و نه از روح اسلام آگاهى دارند" [1] اين روشنترين تفسيرى است كه براى اسلام در
تمام جنبهها مىتوان بيان كرد.
سپس به بيان سرچشمه اختلافهاى مذهبى كه على رغم وحدت حقيقى دين الهى به وجود
آمده مىپردازد و مىفرمايد:" آنها كه كتاب آسمانى به آنها داده شده بود در
آن اختلاف نكردند مگر بعد از آنكه آگاهى و علم به سراغشان آمد و اين اختلاف به
خاطر ظلم و ستم در ميان آنها بود" (وَ
مَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ
الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ).
بنا بر اين ظهور اختلاف اولا بعد از علم و آگاهى بود و ثانيا انگيزهاى جز
طغيان و ظلم و حسد نداشت.
يهود در مورد جانشين موسى بن عمران به اختلاف و نزاع پرداختند و خونهاى زيادى
ريختند و مسيحيان در امر توحيد و آلوده ساختن آن بر شرك و تثليث راه اختلاف
پوييدند و هر دو در مورد دلايل پيامبر اسلام ص كه در كتب آنها آمده بود، تخم
اختلاف پاشيدند، گروهى پذيرا شدند و گروهى انكار كردند.
كوتاه سخن اينكه: اديان آسمانى همواره با مدارك روشن و معجزات انبياء همراه
بوده و براى حقيقتجويان ابهامى باقى نمىگذاشته، مثلا پيامبر اسلام ص علاوه بر
معجزات آشكار، از جمله قرآن مجيد و دلايل روشنى كه در متن اين آيين آمده، اوصاف و
مشخصاتش در كتب آسمانى پيشين كه بخشهايى از آن در دست يهود و نصارى وجود داشت بيان
شده بود و به همين دليل دانشمندان آنها قبل از ظهور او بشارت ظهورش را با شوق و
تاكيد فراوان مىدادند، اما همين كه مبعوث شد چون منافع خود را در خطر مىديدند از
روى طغيان و ظلم و حسد همه را
[1] نهج البلاغه، كلمات قصار كلمه 125
و اصول كافى جلد 2 صفحه 45 با كمى تفاوت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 472